Full version: Gladioler i kruka?
Ullet
Såg i nån tidning hur dom stoppat ned gladiollökar i en stor lerkruka och hela krukan var full av olikfärgade gladioler. Så när man "ska bara" gå in och handla en liten grej på blomaffären så kom jag ut med 20 gladiollökar som jag tänkt stoppa ned i två stora lerkrukor ute på altanen. MEN.... tongue.gif

När är lämpligast att göra det? Hur lång tid tar gladiolerna på sig att börja komma upp ur jorden? Jag har ju ingen lust att ha två gigantiska krukor ståendes här inne och så blommar dom i maj, innan jag ens kan få ut dom på altanen. biggrin.gif
Sorterna är: Green star, en limefärgad superläcker sak, och till den ska jag ha en Black Jack, mörkt burgundy röd m nästan svarta kanter. Visst borde det bli snyggt? biggrin.gif
När ska jag peta ned dom för att få dom snygga att sätta ut i juni? Nu? Sen? När? tongue.gif
Åsa K, zon 1
Plantera dem nu!

De mår inte bra av att förvaras för tort och inte växer de med "raketfart" heller. Oftast blommar gladioluser i augusti när man planterat dem ute i jorden.

Blir troligen jättesnyggt laugh.gif
Siri
Tack för ditt svar, Åsa. Jag hade precis samma problematik! smile.gif

Jag har ännu en undran ang. detta. Jag har hört att man inte kan/ska sätta lökväxter så tätt, alltså när man planterar dem. Är det inte sant eller gäller det bara vissa sorter?
160kvm stort hus
Åååhhh!!!

Precis så där har jag tänkt!!

Fast jag ska köpa en sån där trätunna som dom har på ica maxi.
Det blir nog väldans snyggt!!

Vi får väl maila bilder sennär blommorna dykt upp?

Mvh G
Ullet
Det tycker jag absolut att vi ska! biggrin.gif jag kommer att snyggaste altanen i hela socknen. tongue.gif
Copycat
Jag sarre för några år sedan Gladioler i krukor inne. Lagom till att min svägerska fyllde år i början av Juni blommade dom som vackrast. Ser du tecken på att det går för fort så sätt ut dom lite tidigare. LYCKA TILL!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon