esarina
Jag ska göra i ordning ett trädgårdsland och vill använda mig av samplantering. Square feet gardening tilltalar mig, men jag funderar på hur man roterar grödorna då? Jag tänker mig fyra bäddar om 120x120 cm, men spridningen av grödor på varje bädd blir ganska stor med square feet gardening-tänk. Är det någon som har sett något bra exempel på växelbruk med hög grad av samplantering?

Edit: En liten sökning till gav mycket info på engelska. wink.gif
Rigoletto
Hej!

Vad är sqaure feet gardening? (Jag vill inte googla wink.gif.)

Med vänlig hälsning

Ann
Piccante
Finns massor om square foot gardening på nätet. Det är ffa en författare som har slagit ett slag för att amerikanerna ska börja odla mer för att se hur kul o lätt det är istället för att köpa deras ganska hårt besprutade grönsaker. Nu vet jag inteexakt hur stor en kvadratfot är i meter men jag skulle nog jämföra det med pallkrageodling. Han visar filmer på Youtube med sina hembyggda upphöjda bäddar som han delar in i fält med snören och odlar i .
officinalis
Växtföljd och samodling talar emot varandra lite och det är svårt att få ihop pusslet perfekt.
Enklast jag kan tänka på är att gruppera växterna efter näringsbehov där kålen växer med sellerin osv.
esarina
En kvadratfot (square feet) är ungefär 30x30 cm och en odlingsbädd föreslås vara 120x120 cm indelat i 16 kvadrater, alltså maximalt 16 grödor vid ett enskilt tillfälle. Mina svärföräldrar körde tydligen med "kvadratodling" på 80-talet, låter som samma sak. Poängen ska vara hög avkastning på liten yta, ekologiskt och med väldigt hög grad av samplantering med dess fördelar. Med så små områden av en gröda ska det vara svårt för sjukdomar och ohyra att få fäste även om man inte roterar grödorna lika bra som vid växelbruk.

CITAT (officinalis @ 04-08-2012, 11:54) *
Växtföljd och samodling talar emot varandra lite och det är svårt att få ihop pusslet perfekt.
Enklast jag kan tänka på är att gruppera växterna efter näringsbehov där kålen växer med sellerin osv.

Ja, det är det jag känner med, att tänken krockar. Men av det jag hittat nu så låter det som många inte bryr sig så mycket om växelbruk när de kör square feet gardening, utan mest bryr sig om växtföljd i samma lilla ruta och vad som passar att samplantera med grannarna. Det pusslet känns svårt nog bara det ... smile.gif
officinalis
Enklaste kanske är att blanda grönsaker som har olika utvecklingstid. Rädisor, rucola, sallat, pak choi, saretsasenap mfl. skulle kunna odlas efter tidig potatis eller mellan raderna på sen vitkål t.ex.
Blanda friskt och testa dig fram. En fyraårig växtföljd är inte direkt optimal heller, många sjukdomar överlever i jorden betydligt längre än så och kan spridas till närliggande, ifall man bara roterar som hobbyböckerna brukar ange att man ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon