Hej!
För ett par år sedan planterade jag egna apelsin- och citronkärnor som gav fina små plantor. De levde och växte på, och överlevde en vinter fint inomhus med 21 grader som vi hade där. Vintern därpå flyttade jag till en ny lägenhet, och till min bestörtning dog både mina citrus- och avocadoplator. Av någon anledning kan jag tydligen inte ha vissa växttyper i den här nya lägenheten, trots att den är ljus. Lägenheten är dock varm; under hela vintern hade vi 24 grader inomhus trots att elementen var avstängda.
I våras köpte jag, utan att tänka mig för, en planta på Lidl som endast benämndes "citrusplanta", så exakt vad det är vet jag alltså inte. Den har stått på balkongen sedan i maj och lever och växer fint, och nu har den också fått någon sorts rosa bärliknande knoppar. Till hösten måste den ju in i lägenheten, och jag skulle vilja få lite hjälp med hur jag kan få den här plantan att överleva inomhus, i vår varma lägenhet. Finns det något jag kan göra, eller kommer den att gå samma tråkiga öde till mötes som mina förra plantor?
Alexander-VG-zon3
02-08-2012, 13:11
Det är nog en citron du har, ta in den strax innan första frosten kommer, sätt den i ditt ljusaste fönster och skaffa extraljus tänt 18 timmar och låt den inte torka ut så kommer den klara vintern. Till våren avhärda den noga när den tas ut igen efter frostrisken är förbi.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-08-2012, 14:11)

Det är nog en citron du har, ta in den strax innan första frosten kommer, sätt den i ditt ljusaste fönster och skaffa extraljus tänt 18 timmar och låt den inte torka ut så kommer den klara vintern. Till våren avhärda den noga när den tas ut igen efter frostrisken är förbi.
Tack för svaret.

Är det bra om jag låter den stå i ett rum där jag kan ha fönstret en aning småöppet en del, kanske inte non stop, så att den värsta hettan i lägenheten dämpas för den?
Alexander-VG-zon3
02-08-2012, 14:43
Knepet är att ge den svalka ute på hösten och mycket extra ljus på vintern, så fokuserar på att ge bra och rätt extraljus, varför dessa växter mår dåligt är mörker och värme. Tror inte du ska ha fönstret öppet där den kommer stå det ger en ojämn temperatur över växten och gör att den kan tappa blad.
Hej
Extra ljus kan inte ge ljus som ute, även om i hösten eller vinter.
Obs det är bättre om man kan lägga växter ute under vår sommar och hösten på skyddad plats som kan skydda dem från regn och vind.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
03-08-2012, 00:40
Extraljus till växter ger mycket mer än en blekvinter sol, solen under vintern är nästintill inget. Sommarsol kan dock inte mäta sig med extraljus. Men det finns väldigt bra artificiell belysning för växter som gör att man kan odla växter med gott resultat åretrunt utan tillgång till sol.
Värsta för citrus växter inne på vintern är ohyra, ojämn vattning, ojämntemperatur över växten, torrluft, mörker plus värme. Mörker och svalt (under +10c) går bra och värme och extraljus går bra.
Citrus kräver faktiskt inte jätte lång vintervila en månad med runt +10c räcker för de flesta vilket vi oftast har här under hösten. Sedan ger man ''vår'' inne.
Tropiska citrusar som vissa lime vill gärna innan innan det blir för svalt ute, och vill helst övervintra varmt även på vintern.
Hej
Vi kan inte Jämför mellan ljus som kommer från sol och ljus som kommer
från belysning har du provat jämfor smak mellan frukt som kommer från växthus och frukt som kommer från naturligt ljus tillexempel (tomater), eller varför försöker flera kommuner i Sverige använde sol energi nu. Lut dig inte luras av annonser företag som bara tänker på sina fickor.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
03-08-2012, 21:57
Har du ätit tomater odlade under vintersol och under extraljus ?
Detta handlar om på vintern inte sommaren, på vintern har vi ingen sol i Sverige. Därför ger man växter extraljus på vintern för att dom ska klara sig. Annars om dom inte får blir det som att dom står i total mörker. Extraljus är bättre än inget alls. Solen lyser bara tillräckligt här i Sverige under vår-sommar.
Vattna den sällan och rejält istället för lite och ofta. Jag brukar sätta min i badkaret ett par timmar varannan vecka, så den får suga i sig och bli dyngblöt. Den blommar lite hela året och nya citrusar kommer omvartannat.
En liten uppdatering: Jag skaffade en växtbelysning, men det blev aldrig av att jag satte upp den. Min citrusplanta mår bra och har inte vissnat. Ett blad gulnade och föll av, men det kan man ju överleva. Tydligen har jag ett tillräckligt ljust fönster. Allt slutade väl.
Mitt Citronträd har stått i nordösterfönster hela vintern och mår jättebra ,nu har jag flyttat det till söderfönster och det har börjat bilda nya blad plus att jag börjat göda det så smått .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.