Full version: Pelargonbukett
Monarda
Någon eller något hade rumlat om i växthuset och i morse låg en hel del på golvet. En fin bukett blev det i alla fall och min mor berättade att förr i tiden innan blomsteraffärerna blev så vanliga så gjorde man helt enkelt en bukett av pelargoner när man gick och uppvaktade någon.

[attachment=71748:DSC_0119.jpg]
abbbe
Fint, och vissa sorter med stora blomklasar (t.ex. rosenknoppspelargoner) fungerar riktigt bra som snitt. Hållbarare får man leta efter.
Eva i Skåne
Så tråkigt att någon ställt till oreda, men buketten blev vacker smile.gif
Woodii
Fint, och bra tips, det är alltid trevligt att ha med en liten bukett från egna odlingar när man är bortbjuden på kaffe eller andra mindre pretentiösa sammanhang! Vad är det för sorter?

Och vem i hela friden rumlar om på det viset i ett växthus?
Monarda
Misstänker att det var någon fyrbent med svans och morrhår. Den aprikosfärgade högst upp är Patricia tulpan, nedanför till höger Turkisk jätte, längst ned Röd rosenknopp, ovanför till vänster Langelands rosen, vit okänd, och den svagt rosa i mitten är en sort som jag tagit fram själv och döpt till August efter mammapelargonen Augusta.
jaj-51
Min bukket är överblommad, hoppas på att den rotar sig ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon