RonjaRövardotter
Jag har ett trädgårdsland med dels en avd för jordgubbar och en med flertalet odlingslådor i. Har insett att jag måste stänga för trädgårdslandet pga av att mina höns gärna sprätter upp det nysådda samt käkar jordgubbar med en rasande frenesi samt även som ett visst vindskydd.

Alltså, behöver ett staket runt om och tänkte först sätta flätat pilstaket men har nu börjar fundera på armeringsjärns matta ca 1.25 m högt. I detta vill jag ha något som växer och klättrar men det behöver absolut inte blir helt tätt utan "lite lagomt", bör väl kunna hålla hönsen ute (de har en gigantisk gård att ströva på) samt även se trevligt ut. vid själva ingången till trädgårdslandet vill jag ha armeringsjärnsmatta som en båge så det blir en portal.

Är inte så insatt på vad som passar sig bra, tänkte först på humle som kan se frodigt och fint ut på bågen men kanske även någon form av klätterros, klematis??? Vad tycker ni att jag ska ha på själva staketet? Samma som bågen?

Kan tillägga att vi bor i zon 7 så är härdighet är ett måste!

En fråga till, hur långt kan jag ha mellan stolparna utan att armeringsmattan blir alltför sviktande?
kerstin z5-6
[attachment=71751:mand2.jpg]
Vill du ha humle så blir det bara det-den "äter upp" allt annat klättrande.
En småblommig klematis som Clematis Mandshurica klarar zon 7.Täcker fint doftar honung.Växer upp till 2 meter från marken vart år.

Möjligt att du även kan ha en alba ros tex Rosa alba maxima spaljerad .

Armeringsmatta brukar inte hålla som valv enbart.Bättre att bygga en portal i tex trä och sedan klä denna med armeringsmattan.
RonjaRövardotter
Tack för svaret! Ok, då blir det inte humle vid trädgårdslandet. Rosen rosa alba maxima såg riktigt fin ut och verkar härdig, den skriver jag upp.

Ska kolla klematisen du föreslog Kerstin.

Har ni något förslag på återblommande klätterros som kan tänkas klara sig här i Jämtland (till den tilltänkte "rosenbågen"?

Har ni nåt förslag som kan tänka sig passa till staketet? det får dock inte bli för tätt, vill se lite armeringsmatta också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon