jaj-51
Förra året grävde jag bort 40 meter häck som jag tröttnat på. Jobbigt var det och motion blev det på köpet.
Tanken var en blommande lätskött Daglilje häck / plantering.
Jag har sen tidigare några ståtliga fina gula men blev också sugen på andra skönheter. Tradera lockade till många fina köp.

Alla plantor växer fint och de flesta blommar redan. En bra början här lite av de vackraste som blommar idag

red 006.jpg

red 005.jpg

red 004.jpg

red 003.jpg

red 002.jpg

red 001.jpg
Huggorm
Intressant häckval. Kommer de breda ut sig och fylla upp utrymmet?
jaj-51
Ja nog kan de växa till sig ordentligt. Den gula har jag haft många å och den växer jättemycket.
Så här fina är den planta som jag delade i fyra bitar, trotts att det var på sommaren och fel årstid.

009 red.jpg

007 red.jpg

hattstugan

Häftigt!

Jo Dagliljorna kan bli rätt så enorma med tiden!

Mina gamlingar är nog 50-60 cm höga och 1-1,5 meter breda nu! Stått på samma plats de senaste 15 åren!
HelénE
Snyggt!
Inser att jag nog satt mina dagliljor jag planterat i år för tätt...men jag får väl dela dem sen.

Helén
Iren
Men så snyggt! Roligt att alla tog sig! Många stannar nog till då dom går förbi :-)
gunsta
Originellt och mycket tjusigt, jag gillar också dagliljor.
klematiss
Snyggt och ovanligt :=)
jaj-51
Ett år senare, alla plantorna överlevde vintern men och kom upp med gröna blad.
Sen kom bakslaget mycket frost och tjälen gick ner i jorden tolv plantor dog.

Får väl trösta mig med de som är härdigast växt till sig och de små överlevarna växer också men blommar inte.

Senaste veckan har det vari mellan 60 och 80 nya blommor varje dag!

vårälskare
Vad härligt med alla dessa liljor.
Så skulle jag också vilja ha det men här är bara sand och skog runt om så det passar nog inte lika bra hos mig
Peztis
Jättefint, jaj! Och visst blir de stora, köpte en planta för några år sedan och den är allt bra stor nu. Men de ska ju stå där de trivs, jag har en som står för torrt och den har aldrig blommat. Ska gräva upp den nu och ge den till mamma eftersom den kommer ifrån en släktings gård och jag vill inte lämna den kvar när vi flyttar.
jaj-51
Håller med om de där gamla som hängt med från och flyttats många gånger känns viktiga att ta vara på.
Tänker på alla pelargonior som har lustiga namn efter person och plats som bidrar till upplevelsen av blommorna.

Den stora gula dagliljan är "gamla trotjänare" som hängt med många år, flyttats och delats många gånger. Köptes på en nedlagd handelsträdgård här i Göteborg, mins att den var mycket dyr men väl värd vart enda öre. Botaniska trädgården i Göteborg hade den vid spegeldammen ... planteringen är numera borta och ersatt med gräsmatta.

Botaniska har en stor samling fina dagliljor norr om växthuset bara den värd ett besök -smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon