steinar
04-08-2012, 19:56
Har letat på nätet efter organiskt gödsel till våra tomatplantor.
Jag hittar tyvärr inget, så nu står min lit till er på forumet.
Våra plantor är mycket höga, och ger frukt, men inte som vi önskar. Tror de har fått fel näring innan.
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2012, 20:45
Jag brukar varva sånt som hönsgödsel, guldvatten, änglamarks ekologiska krukväxtnäring, nässelvatten och liknande.
Biobact/Bycobact använde vi i tomatväxthuset på jobbet (KRAV-godkänd tomatodling) + kanske blodmjöl nån gång + vi hade ju ut stallgödsel innan plantering.
Organiska/Ekologiska gödningar går inte att styra så exakt vad de innehåller så det är bra varva lite +(finns nog ingen exakt anpassad till tomat som det står tomatgödning på för som sagt är inte riktigt lika lätt få exakt dos näring). Att avkastningen inte blir den förväntade kan ju även ha att göra med temperaturen kyla bromsar ju en del + höga temperaturer är dåligt för pollinering (+vid för mycket gödning får man få frukter men god växtkraft)
steinar
04-08-2012, 21:50
Tack för svar.
Jag testade en bio-gödsel(brun tjock vätska) på dem, men det gillade de inte.
Testade som tur var bara på en planta, men den nästan dog. Efter att sköljt genom med mycket vatten återhämtade den sig. Sak samma på några andra plantor jag gödslade på, och nej, jag tog inte för mycket, heller åt andra hållet.
Kan ha varit något fel med produkten. Annars så har jag använt VitaGro samt gödsel köpt i säck.
Temperaturen har varit bra, då vi har dem i ett inglasad uterum.
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2012, 22:06
Kan ju bli lite för varmt när det är inglasat och då funkar inte pollineringen = färre frukter. Så har det varit en bit över +30C så kan ju det ha påverkat.
Hur stora är hinkarna/krukorna som de sitter i? Även för liten jordvolym påverkar ju fruktsättning.
(angående dosering: är växterna åt det torrare hållet så brukar jag ta 1/3-1/2 dos gödning, annars så brukar ju inte bruna flytande gödningarna skada växter men riktigt torra växter bör man ju ge lite vanligt vatten innan man dränker in dem i näring.)
Jag har använt
Bio-Bact Växtnäring Fungerade jätte bra och det luktade frisk levande jord i växthuset
Rådet med "guldvatten" glöm det för mycket rester av medeciner och kemikalier för att användas som gödning till det vi äter.
Vi urinen utsändras mycket av läkemedlen ex hormoner från p-piller det kan vara en av orsakerna till att fiskar missbildas ...
Åsa, mälardalen zon 2
05-08-2012, 09:16
P-piller och sånt tas dock inte upp av växter så sånt är rätt ofarligt (växter och fiskar funkar inte riktigt likadant) + alla äter ju inte mediciner, jag äter ingenting mer än kanske nån enstaka huvudvärkstablett. Guldvatten är inte speciellt skadligt det är ofta mer tungmetaller och sånt i kogödseln för de går och betar på gräs som utsatts av bilavgaser och annat som finns i luften..
(+träd samlar ju upp en hel del gifter och avgaser från luften under sin livstid och biobact/bycobact är ju rester från träindustrin så fritt från tungmetaller och sånt lär det nog inte vara heller)
Ska man se till miljöhänsyn är det ju bättre vattna med guldvatten i trädgården eftersom ju medicinerna inte tas upp av växterna och det finns biologisk aktivitet i trädgården som bryter ner dem, istället för att skicka det till reningsverken som släpper ut dem i vattnet och fiskar blir påverkade.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-08-2012, 10:16)

Ska man se till miljöhänsyn är det ju bättre vattna med guldvatten i trädgården eftersom ju medicinerna inte tas upp av växterna och det finns biologisk aktivitet i trädgården som bryter ner dem, istället för att skicka det till reningsverken som släpper ut dem i vattnet och fiskar blir påverkade.
Nja det påståendet är inte trovärdigt. Ett exempel på motsattsen är insektsgifter som ges via jorden och tas upp av växterna. Det fins att köpa i blomsterafärerna.
Reningsverken använder biologisk aktivitet och får som överskott rörslam, tyvärr känt för att vara ganska mycket obehagligheter i detta och inget som används för odling av ätbara grödor. Det som följer med vattnet ut från reningsverken är inget som man vill vattna med hemm.
steinar
05-08-2012, 11:00
Läser med intresse kommentarerna här.
Beträffande medisiner så är det ingen av oss som eter varken p-piller eller andra kemikalier :-)
Kissa gör jag i trädgården daglig, ändast på natten jag inte gå ut. Någon särskilt bättre växtlighet har jag dog inte märkt.
Beträffande temperaturen i uterummet, så har det varit varmt till perioder, när vi inte varit hemma och öppnat, så det kan ju ha inverkat.
Krukorna är mycket stora till 4 av planterna, en planta står i en mindre kruka. Tänkte planta om den, men den får stå, vi får nog bra med tomater totalt sett, men litet på varje planta.
Sen har jag märkt att smaken har ändrat sig, de var godare i början.
Jag få kolla på affären i dag och se vad de har att erbjuda. Ev åka till trdgårdsaffären höra med dem.
Hej
Vi måste använda gödningsmedel som innehåller stora mängder Fosfor. eftersom syftet med plantera tomater frukt, det Fosfor som hjälpa växter att ger fint frukt.
Obs:
2 Fosfor finns i benmjöl och blodmjöl.
2 Man ska ge hälften av dosering som företag rekommenderar.
3 Jag är inte mot guldvatten men jag tycker att man ska köpa färdigt förpackning, för att företag kan ge garanti att sina produkter fri från dåliga materialen.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.