Trädgårds Carina
04-08-2012, 20:44
Mina två Alba-rosor som jag satte för tre år sedan blommar ordenligt för första gången. Men någonting har hänt med den ena, knopparna vill inte slå ut. De ser alldeles "knöliga" ut när jag tittar nära. Den andra busken har börjat slå ut nu i veckan och ca 10 blommor är nu fullt utslagna, jättevackert. Kan det ha blivit något angrepp på den tror ni? Någon som känner igen detta? Buskarna står tätt så jag tänker nog klippa ner den relativt snabbt om det fortsätter se konstigt ut. Tips mottages tacksamt.
Hej
Du kan ser på knopparna om det finns djupt ärr en liten mjuk till svart under blomman.
Om det finns samma, det betyder att knopparna fick svamp sjukdom som heter (Botrytis cinerea )
Obs
Svampen lever till nästa år på skada delarna, så måste du ta bort dem snabbt och alla delar som ser ut dåliga, använda svamp bekämpning material.
H.Bassam
kerstin z5-6
04-08-2012, 23:20
Det mest vanliga är regnskador..albor är mkt regnkänsliga, somliga mer än andra,vilka är det?
Klippa ner verkar drastiskt ta bort de knoppar som möglar bara
Trädgårds Carina
08-08-2012, 20:27
Jag har nu klippt bort några "konstiga" knoppar. Låter skönt att höra att det kanske bara är den blöta sommaren som gjort detta. Jag får hålla koll så det inte sprider sig. Sista två dagarna har nu några blommor börjat slå ut även på denna buske så jag kanske oroade mig i onödan.
Jo, det är Maidens Blush. Gudomligt vackra i mitt tycke.
Du gjorde helt rätt,klippa bort de knoppar som ser konstiga ut.Jag tror också det är det evinnerliga regnadet.Mina Maidens blush har blommat över nu.Jag har 4 st,plus rotskott som blommade med.Maidens Blush är en fantastiskt ros.
Hej
Om det regnar men solen försvann för lågt tid händer så.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.