Osiris75
Nybörjare i trädgårdsvärlden rolleyes.gif

Fick ett råd från en som jag trodde kunde trädgård MEN nu när jag surfar runt förstår jag att jag troligen gjort fel :-(

Tog upp mina gula och röda lökar idag och klippte bort blasten och torkade bort den mesta av jorden....
Nu förstår jag att jag egentligen skulle ha lagt löken på "tork" ute i ca en vecka först och sen klippt blasten o förvara den inne.

Nu har jag lök utan blast, utan yttersta skalet (följde med jorden...) och jag har lagt den i källaren.
Vad kommer hända med den? Är den förstörd?

Vi som fick en såå fin skörd :-(

/C
masa
Det du kan göra är att hämta lökarna från källaren och torka dem så snabbt som möjligt. Inte utomhus i direkt sol, gärna med tillskottsvärme så att du kommer upp 30-35 grader. Många mögelsvampsporer kan inte smitta vid temperaturer över 25 grader.
Det får heller inte bli för varmt, då blir löken glasig och mjuk.

Om torkningen går bra bör lökarna förvaras svalt och ganska torrt (nära 0 grader, 60-75 % rel. luftfuktighet)
Eva i Västerås
Framför allt bör du lägga löken luftigt.
Och torrt är viktigare än låg temperatur.
Lök går förvara i rumstemperatur. det tar lite på hållbarheten, men hellre lite hoptorkad lök än blöt.
Matkällare som är bra för potatis är inte bästa lagring för lök. Där är för fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon