La Podenquera
05-08-2012, 13:46
Hej. Jag har köpt mig min allra första egna stuga. På framsidan så har jag en terrass byggd av natursten omgärdad av rabatter. Gräset mellan stenarna och från rabbaten har växt in och över stenarna. Har ni några goda råd att ge mig för att frilägga dem och sedan försöka minimera återväxten? Jag har gått nu med trimmern och frilagt mycket. Men snälla säg INTE åt mig att ta upp hela terrassen och lägg dit en spärrduk under stenarna för det kommer jag ALDRIG att göra
Tacksam för alla goda råd jag kan få
Antingen får du rensa och rensa, trimma och trimma, eftersom rötterna sökert finns under plattorna så kommer de ploppa upp igen, och igen.
Eller så kan du spreja med round-up...
Om du alltså inte vill göra om hela terassen.
Helén
Hej
Det finns i jordbruket butiker ogräs bekämpning, Tillverkad av ättiksyra Blandningen med vatten.
H.Bassam
Huggorm
16-08-2012, 13:16
Bränn av med blåslampa, så slipper du sprida gift. Det finns speciella "eldkastare" som man använder till ogräs på stenläggningar och grusgångar, men jag vet inte vad de heter. Det går snabbt och man bränner inte sönder något med det, bara ogräset
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-08-2012, 10:09
CITAT (Huggorm @ 16-08-2012, 14:16)

Bränn av med blåslampa, så slipper du sprida gift. Det finns speciella "eldkastare" som man använder till ogräs på stenläggningar och grusgångar, men jag vet inte vad de heter. Det går snabbt och man bränner inte sönder något med det, bara ogräset
och så växer det lika fort igen........
Hej
Efter utrotningen av gräs, Du kan fylla i utrymmena mellan stenar på silikon,
detta finns i olika affärer tillexempel( BILTIMA, BAUHAUS) på olika färger, du kan vilja färgen som passar din stenar.
H:Bassam
FruTrädgårdstomte
23-08-2012, 11:53
Jo, som redan sagts är det nog tyvärr inget annat att göra än att rensa. Då får man förhoppningsvis bort rötterna också. För att förhindra återväxten av gräset kan man plantera snygga stenpartiväxter mellan stenarna istället. Vilka växter som kan passa beror ju lite på vilket läge och zon vi pratar om, och så klart vilken stil du gillar.
Själv tycker jag att aubrietia eller silverarv är snygga, båda blir maffiga när de blommar och har snyggt bladverk när de inte gör det.
Men om du vill ha stenarna helt nakna, är nog ogräsättika det jag skulle använda -- effektivare än ogräsbrännare men inte lika miljöovänligt som Round-Up.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.