Full version: Vatten och semester
pepita13
Jag ska åka på semester i 10 dagar och undrar om mina blommor klarar sej dom dagarna, jag har ingen blomvakt!

Gummiplanta
Bergspalm
Paraplyaralia
Clivia ung
Doft pelargoner
Ung porslinblomma och ampelfackla
Hängsparris

Tacksam för svar
Woodii
Tror det går bra! Vuxna exemplar av gummiplanta, paraplyaralia, clivia och porslinsblomma har jag glömt att vattna längre än så utan problem, men då har de inte stått i den värsta sommarsolen utan lite skuggigare, eller andra årstider än högsommar. I soliga fönster torkar det ju väldigt fort soliga dagar så här års. Mina doftpelargoner är inte så stora än men har klarat sig en vecka utan vatten i alla fall. De andra har jag ingen erfarenhet av, men en palm borde väl också klara sig tycker jag?

Jag skulle vattnat ordentligt precis innan jag åkte och flyttat de som står soligast till ett lite skuggigare läge. Sedan finns det ju olika trix för att lämna känsligare växter, blomvattnare av olika slag, sätta dem med innerkrukor i någon balja med några cm vatten i, osv.

pepita13
CITAT (Woodii @ 05-08-2012, 19:30) *
Tror det går bra! Vuxna exemplar av gummiplanta, paraplyaralia, clivia och porslinsblomma har jag glömt att vattna längre än så utan problem, men då har de inte stått i den värsta sommarsolen utan lite skuggigare, eller andra årstider än högsommar. I soliga fönster torkar det ju väldigt fort soliga dagar så här års. Mina doftpelargoner är inte så stora än men har klarat sig en vecka utan vatten i alla fall. De andra har jag ingen erfarenhet av, men en palm borde väl också klara sig tycker jag?

Jag skulle vattnat ordentligt precis innan jag åkte och flyttat de som står soligast till ett lite skuggigare läge. Sedan finns det ju olika trix för att lämna känsligare växter, blomvattnare av olika slag, sätta dem med innerkrukor i någon balja med några cm vatten i, osv.

Tack för svaret, nu blev jag lungn. jag ska göra som du säger och flytta dom till ett skuggigare ställe så dom inte får så mycket sol thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon