Full version: Vatten och semester
pepita13
Jag ska ka p semester i 10 dagar och undrar om mina blommor klarar sej dom dagarna, jag har ingen blomvakt!

Gummiplanta
Bergspalm
Paraplyaralia
Clivia ung
Doft pelargoner
Ung porslinblomma och ampelfackla
Hngsparris

Tacksam fr svar
Woodii
Tror det gr bra! Vuxna exemplar av gummiplanta, paraplyaralia, clivia och porslinsblomma har jag glmt att vattna lngre n s utan problem, men d har de inte sttt i den vrsta sommarsolen utan lite skuggigare, eller andra rstider n hgsommar. I soliga fnster torkar det ju vldigt fort soliga dagar s hr rs. Mina doftpelargoner r inte s stora n men har klarat sig en vecka utan vatten i alla fall. De andra har jag ingen erfarenhet av, men en palm borde vl ocks klara sig tycker jag?

Jag skulle vattnat ordentligt precis innan jag kte och flyttat de som str soligast till ett lite skuggigare lge. Sedan finns det ju olika trix fr att lmna knsligare vxter, blomvattnare av olika slag, stta dem med innerkrukor i ngon balja med ngra cm vatten i, osv.

pepita13
CITAT (Woodii @ 05-08-2012, 19:30) *
Tror det gr bra! Vuxna exemplar av gummiplanta, paraplyaralia, clivia och porslinsblomma har jag glmt att vattna lngre n s utan problem, men d har de inte sttt i den vrsta sommarsolen utan lite skuggigare, eller andra rstider n hgsommar. I soliga fnster torkar det ju vldigt fort soliga dagar s hr rs. Mina doftpelargoner r inte s stora n men har klarat sig en vecka utan vatten i alla fall. De andra har jag ingen erfarenhet av, men en palm borde vl ocks klara sig tycker jag?

Jag skulle vattnat ordentligt precis innan jag kte och flyttat de som str soligast till ett lite skuggigare lge. Sedan finns det ju olika trix fr att lmna knsligare vxter, blomvattnare av olika slag, stta dem med innerkrukor i ngon balja med ngra cm vatten i, osv.

Tack fr svaret, nu blev jag lungn. jag ska gra som du sger och flytta dom till ett skuggigare stlle s dom inte fr s mycket sol thanks.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon