Full version: torka kryddor
niggle
Jag har fin oregano, timjan mm.
Om man ska spara till vintern....... ska man bara ta in och lägga till torkning, eller finns det något annat sätt?
Om man ska torka dill och persilja, hur gör man då?
Bassam
Hej

Det bästa sättet Att gör dem paketer, och hänga dem huvud till botten på en mörk luftig plats.

H.Bassam
fvd
Ja torkar mina kryddor genom att knyta ihop dem i lämpliga storlekar som en kvast och hänga upp dem torrt på altanen eller inne. Det doftar dessutom härligt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jo är ju bara att hänga upp på torrt ställe fast sånt som dill, persilja och basilika fryser jag in tycker de blir bättre frysta än hemtorkade.
Eva i Västerås
Jag har en underbar bambuställning där jag torkar repade blad.
Då är det färdigt att stoppa i påsar sedan.

Torkställning Torkställning av bambu, inköpt på Skillebyholm i Ytterjärna för 10-talet år sedan.<br />Vacker nog att ha som prydnad, tycker jag.
Bassam
Hej

Det är bästa i Mörk och luftas plats för att upprätthålla
Färg och smak.

Obs

Eftersom värme och ljus Ökar kemiska reaktionerna inom växter
Vilket gör negativt påverkar på växter.

H.Bassam

niggle
Tack för era tips.
Jag ska fylla huset med väldoft.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Västerås @ 06-08-2012, 15:53) *
Jag har en underbar bambuställning där jag torkar repade blad.
Då är det färdigt att stoppa i påsar sedan.

Torkställning Torkställning av bambu, inköpt på Skillebyholm i Ytterjärna för 10-talet år sedan.<br />Vacker nog att ha som prydnad, tycker jag.

Den har jag med. Skall torka salvia till förkylningste
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon