|
Annanilsdotter
05-08-2012, 20:15
Har precis köpt sommarstuga å fick för en månad sen se hur fantastiskt fin våran snöbollsbuske är, när den står i full blom! Nu kommer vi att bygga ett garage, precis där busken/trädet står!!!!! HUR flyttar man en snöbollsbuske/Olvon?!?
Behöver hjälp!!!!
//novisen i trädgården.
Allekulla
05-08-2012, 22:31
Jag flyttade min förra året efteraom den inte trivdes där den stod, men den var liten. Det var inget problem med det, mer än att hålla den fuktig tills den etablerat sig på nya platsen. Jag tänker att man ska försöka gräva upp så mycket som möjligt av rötterna, men en del djupgående behöver du kanske klippa av. Detta brukar de flesta buskar klara om man vattnar tillräckligt. Ett bra sätt att frilägga rötter är att vattna på dem.
Annanilsdotter
06-08-2012, 12:21
Okej, ja, vårat är ju ett riktigt träd.... Minst 4m högt, å ungefär 15-20 meter i diameter, efter många många år av få växa helt vilt!! Det är säkert 10-15 små stammar som går ner i backen, men vi har sagt att vi måste försöka rädda det, eller åtminstone en del av det! Grannarna brukar ta en extra promenad förbi vårat hus bara för att titta på bollarna, å man vill ju inte göra dem besvikna heller  Det får nog bli så att vi försöker klippa ner den lite, eller försöker frigöra nån stam, å provar att flytta den i omgångar, så man får fler buskar kanske!!! Tack för hjälpen!!
Flytta ett så stort träd är inte lätt,då ni ska bygger garage kan ni inte får hjälp av en grävmaskin?flytta för hand tror jag inte går.Sedan är det tveksam att trädet klara sig.Lättast är det när trädet är i vila,inte nu.Lycka till.
Annanilsdotter
09-08-2012, 14:36
Jo, absolut ska vi ha en grävare på plats, å flytten blir inte förrän nästa år!! Jag tänkte bara, för en gångs skull, vara ute i tid, så vi inte står där på dagen, å diskuterar hur flyttas detta enklast Jag kommer försöka klippa ner det lite i höst/vår, så får vi se hur stort det är när vi ska gräva bort det! Tack för tips!!
kerstin z5-6
09-08-2012, 15:05
Spada runt trädet i en cirkel , så djupt du kan nu i höst..då skär du av rötterna och väljer trädet vid en mindre rotklump än nu.Kan förbättra överlevnad.
Annanilsdotter
12-08-2012, 20:21
Okej, ja, det låter ju vettigt  Men sånt man inte tänker på om man är ovan!! Jag har idag försökt gräva ner några av de lägst hängande grenarna, då de faktiskt börjat "kasta ut rötter" så jag hoppas de rotar sig till nästa år! Dessutom har jag tagit en massa grenar och skott, och ska försöka gro dessa i krukor!!! Är det nån som vet om det funkar eller?!?! Har hört att man kan göra så med ex pilträd, Björk å några andra träd!!!
kerstin z5-6
12-08-2012, 20:33
Pil rotar sig var som helst ,björk går inte bra och snöbollsbuske bör förökas med avläggare dev grenar som böjs ner täcks med jord men ej klipps av förran de har rötter/nästa år. Sen skulle jag fundera en gång till om garaget verkligen måste stå just där ?
Annanilsdotter
20-08-2012, 05:04
Ahhh, tack för svaret! Har provat rotat några grenar, så nu vore det väl tusan om vi inte ska få den att leva vidare på ett annat ställe. För näää  tyvärr finns ingen annan plats att ha garaget, det är en jätteliten tomt, å den enda andra lösningen är att sätta garaget mitt på tomten, som en stor kloss framför huset, och för mig är det inte ett alternativ  Men som sagt, nästa år blir det till att gräva upp skotten å rota på lämpligare ställen
kerstin z5-6
20-08-2012, 19:57
Hoppas den stora överlever då-för det tar 8-10 år att få en stor buske av dem.
Annanilsdotter
25-08-2012, 06:14
Ja, vi håller tummar å tår för att det ska fungera!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|