Full version: Lite frågor
BigDaddy
1. Jag satte ett par sticklingar av fläder i våras som tagit sig bra & växer på. Från båda växer det två längre skott uppåt. Inget av dem förgrenar sig än.
Är det dum tid nu att beskära dem?
Jag funderar på om jag ska ha den ena som en buske & den andra som uppstammat träd. Den uppstammade, ska jag kapa alla skott & bara släppa iväg ett uppåt redan tidigt?
När får en stickling blommor?

2. Hittade en liten krusbärsplanta inne i ett snår jag flyttade på försommaren. Bladen ändrade rätt snabbt färg från gröna till röda & är det ff. Varför gör de så & vad bör jag göra?

3. I fjol tog jag fröer från några vallmo jag hade på tomten. Jag satte fröerna i mitt nya land jag grävt & där jag fyllt på med väldigt mkt näring. Mkt hästskit bland annat.
Vallmon som kom upp nu i år från fröer var inte alls likadana. De var mkt större & framförallt var det mkt mkt mer blad. Jag förstår att det är för näringen men hur trivs de bäst?
De jag sett förr har inte haft så mkt blad el så stora blommor.

4. Jag har en del fröer av olika perenner & 1-åringar. Brukar man sätta dem i jord nu i höst el till våren? Och sätter jag dem till våren brukar de behöva ngn kallperiod innan? Generellt mest. Jag vet inte namnet på alla så svara bara krasst hur det i regel är så blir jag nöjd. smile.gif
Bassam
Hej

1 På uppslammade ska du vänta minst till 1 eller 2år minst, sedan du kan
Lämna kvar bara grenar som du behöver för formen.

Växter som kommer från sticklingar behöver några år för att ge blommor.

2 ändra bara färgen. det menar att de fattas näring, du kan ge dem kogödsel.

3 De har mera grönskar på grund att deras jord rik på kväve.

4 Om du sätta dem i marken nu, så de behöver inte kall period på grundaatt de tar naturliga kalt väder.

H.Bassam
Cilla

Hej! Kul projekt. Man lär sig mycket av att sätta frö och stickling!

1. Fläder - jag skulle inte bekurit alls på ett par år, låtit plantan ha alla blad för att rota sig väl. Senare, nästan när som helst, kan du stamma upp.
Om du får god tillväxt på plantorna så kommer busken ge blommor först och den beskurna plantan som du gör enstammig senare. Kan ta ca 3-5 år.

2. Krusbärens blad efter flytt: Troligtvisi brist på vatten och för litet rotsystem. Vattna plantan ordentligt och se om den kan återhämta sig nästa år.
Röda blad kan också vara lusangrepp, de skadar värre plantor som försvagats genom t ex flytt. Stärk plantan genom vatten och att hålla gräs borta.

3. Vallmo brukar växa på ganska mager jord, sandblandad. Om du inte gör något mer åt gödslingen så kommer de att minska bladmassan år för år och se mer ut som de gör på åkrar eller ängsmarker. Dock finns olika sorter, några är mycket storvuxna.

4. Olika. Vissa fröer behöver kallperiod/vila för att gro som du redan gissat. Om du plockat dem i dina trakter är det säkrast att låta dem ha det ute från nu när de mognat och skulle släppts till marken - eller i kylskåp t ex och sedan sätta ut dem på våren. Eftersom du lyckats så bra med flädern och vallmon har du säkert bra förökningsfingrar som du kan lita på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon