Flemming
För c:a två år sedan petade jag ner två stycken "nyfallna" kastanjer i en stor kruka med jord och upp kom det två plantor.
Den ena klarade inte vintern,den andra växer så det knakar,just nu är den c:a 180 cm hög och 150 cm bred.
Den har en stam som delar sig i flera mindre grenar och med lite god vilja så ser det ut som ett miniatyrträd.

Lägger in två bilder som jag tog nu till kvällen,en på ett av bladen och det andra visar delningen av stammen.

Vad tror ni,kan det verkligen vara en kastanj som har kommit upp ur jorden ?
Anders zon 1
Tycker bladet påminner om vanlig sälg. Är bladens undersida grå? Har du någon bild som visar hela trädet/busken? Lite svårt att se helheten på de här bilderna. Men någon kastanj är det hur som helst inte, varken hästkastanj eller äkta kastanj.
Huggorm
Jag håller med, sälg eller möjligen någon annan salix
hattstugan

Satte för 2 år sedan också kastanjer!

Den ena är ca 50 cm hög nu och den andra ca 30 cm och ser absolut inte ut som den på bilden!

Vanliga Hästkastanjer är det jag har!
Flemming
Ytterliggare bilder.

Tittar in på forumet senare i kväll !

Fotona är tagna i solsken.
Huggorm
Den plantan som inte klarade vintern, såg den exakt likadan ut som den här? Chansen är väll stor att det var en kastanj, och överlevaren en "gökunge"

Äkta kastanj påminner ju åtminstone lite om denna planta, men de blir inte tillnärmelsevis lika stora på två år. Jag har två treåriga fröplantor utomhus, och de är väll omkring 50cm nu. De växer sakta i den kalla norden, de vill egentligen ha massor av värme och mycket längre säsonger. Men mot en södervägg i Skåne, med näringsrik jord och lagom mycket vatten kanske de skulle hinna bli så där stora
Flemming
Det här var tydligen inte så lätt...

Kastanjerna plockades direkt under trädet och hade fortfarande det gröna taggiga skalet.
Om det var 2008 eller 2009 vill jag låta vara osagt men vintern 2010 var en riktigt vargavinter här i Skåne och under januari 2011 tog jag in krukan med plantorna,vilket fick den ena (den som dog) att sätta blad under samma månad.
Plantan som överlevde var fortfarande i dvala när jag ställde ut dom senare under vinter.
År 2011 fick plantan en större kruka,vilket blev en murarbalja på 60 liter och sedan tog det fart...
Växte så det knakade och ny jord runt rotkluppen fick den i våras och farten ökades ytterliggare.

Stor kruka/balja är garanterat en förklaring till växtkraften och den står enda in på väggen så den är lite skyddad mot vädret.
Västerläge och ett balkongräcke med "flänsar" vilket gör att ljuset träffar även långt ner på plantan.

Som barn på mitten av 70-talet hade jag ett kastanjeträd i en plasthink modell större och jag tror bestämt att den också hade sådana blad,vad som hände med planta kommer jag tyvärr inte ihåg.

På balkongen kan det snabbt bli upp mot 30 grader när det är gassande solsken,även om tempen inte är mer än 21-22 grader i luften.

Skulle det kunna hjälpa om jag fotograferar trädet där kastanjerna kom ifrån ?
I så fall tar jag en bild nu i veckan.

Hoppas jag svarade på era frågor och tack för hjälpen till er alla !
Anders zon 1
Växten på bilderna är med 110% säkerhet varken häskastanj eller äkta kastanj. Jag är tämligen övertygad om att det är vanlig sälg (Salix caprea). Växtsättet, bladens form och deras grå undersida stämmer bra med sälg. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/salicap.html Någon sorts vide (Salix) är det hur som helst. Sälgen har små frön som kan transporteras långt med vinden så något frö har säkert hamnat i krukan av misstag.

Att den ena plantan dog kan nog bero på att den börjat växa när du tagit in den och att den sedan frös när du ställde ut den igen. Många växter som annars tål kyla bra är väldigt känsliga för frost när bladen är nyutslagna.
*Stintan*
Håller med Anders. Det är sälg på bilderna. Tror nog att du Flemming fått med lite andra frön i din jord du planterade kastanjerna i. Kanske hade du fått ett annat resultat om du låtit krukorna vara kvar ute helst nedgrävda. Även små kastanjeplantor har typiska kastanjeblad. Hade små kastanjeträd överallt när mina tjejer var små eftersom dom petade ner kastanjer på alla möjliga och omöjliga ställen. Så sorry Flemming!
Flemming
Anders och Stintan: Jag är ganska så övertygad att ni har rätt.

Har letat bland mina bilder men naturligtvis har jag inte tagit ett enda foto på trädet men väl på allt annat.
Teorin om fröet som har kommit "inflygande" kan nog stämma då jag matar småfåglarna med diverse godsaker och kanske har någon liten bevingad vän bytt till sig något bättre under sitt besök...

Tog en titt på undersidan av bladen och visst är dom grå,ungefär som pileträd och bladen är släta/glatta medan kastanjen mer påminner om humleblad.

Vi kör för sälg men jag kallar det lilla fågelträdet eftersom nästan alla fåglar som flyger in på balkongen vill provsitta...

Bugar och tackar för er hjälp !
Alexander-VG-zon3
Tycker det var en vacker sälg och vad roligt och mysigt men en egen sälg, och den är ju nyttig för naturen. Mina föräldrar hade en salix (vild) i kruka som gav glädje på altanen. Funderar faktiskt på att härma dig med att så och föda upp och ha som bara grönska, man behöver ju inte bry sig om härdighet i kruka och sånt och tål nog de flesta lägen.

Även om det inte är en kastanj tycker jag du ska vara nöjd ändå.
Huggorm
En välvuxen sälg är i klass med våra ädellövträd, de har mycket vacker bark och ett lövverk som nästan ser exotiskt ut om man går under trädet och ser uppåt. En ful sälg är dock ofta fruktansvärt ful rolleyes.gif
Flemming
Alexander-VG-zon3: Bugar och tackar,klart du skall ha en egen sälg,en rejäl murbruksbalja på c:a 60 liter,planteringsjord och några frön är allt som behövs.
Min sälg växer så det knakar och och småfåglarna älskar att sitta i den...
Bry dig inte om den blir ful för Huggorm kommer ändå inte på besök
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon