cinapuff
06-08-2012, 09:48
Hej!
Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett lämpligt lättskött buskage att sätta utmed ett staket i tomtgränsen för att göra vår nya trädgård lite mer ombonad.
Hade inte en tanke på rosor förrän häromdagen då jag såg en fin roshäck i ett villaområde.
Så, här ommer min kravlista:
* trädgården ligger i zon 1-2 (bor relativt nära havet)
* häcken kommer att ha sol från ca kl 10-20
* höjden bör hamna nånstans runt 1.20-1.50 (relativt snabbt eftetr plantering, tänker mig ett år, max två..)
* rent vita blommor (möjligtvis en dragning åt creme/vanilj), gärna doftande!
* remonterande (så heter det väl när de blommar under hela sommaren?)
* gärna snygga nypon under hösten
* rimligt prissatt, behöver till ca 10m "häck"
* LÄTTSKÖTT! Ska inte behöva någon beskärning eller uppbindning att tala om..
Nå, finns det en ros som passar mina önskemål? Har googlat runt lite och hittat en "Diamond Border", nån som vet om denna passar min kravlista?
octachoron
06-08-2012, 10:26
Några härdiga och doftande vresroshybrider som jag tycker om:
Blanc de Double CoubertLouise BugnétDu kan odla många andra rosor som inte klarar sig uppe hos mig. Båda ovanstående rosor kanse är lite för dyra för att användas till häck?

Henry Hudson, Kanada rugosa, alltid frisk, får nypon, doftar kryddigt, blommar i omgångar tills frosten tar den. En av mina favoritrosor !

Efter många år är den ca 1.5 m, perfekt till en friväxande häck
Jag har Diamond Border och den är fin, mörka blad, men kanske inte till en häck, har den emellan en ggn blommande rosor. Alla dom här moderna busk och rabattrosorna får svartfläck och allt annat mer eller mindre. Rugosa rosorna är mycket friskare.

I sommar med mycket regn kan den dra iväg till 1.5 m annars ca 1.20
cinapuff
06-08-2012, 11:47
Tack för snabba svar! Jag har googlat runt på era förslag och sett att både Henry Hudson och Louise Bugnét ser ut att ha rosa knoppar, vill helst inte ha något rosa i rabatten alls...

Men Blanc Double de Coubert verkar vara ett bra alternativ, men när man säger att den är dyr, vad kostar den då ungefär? Hittar inga priser när jag googlar..
Och är dessa ni föreslagit vresrosor? Är det samma typ av rosor man ofta ser utmed havet här i Halland eller på parkmark (fast andra sorter då)? Stora Cerise som luktar gott och får fina nypon. Lättskötta och tåliga verkar de vara också!
Det är inga vildrosor som Rosa rugosa du ser vid stränderna. Har en massa andra Rugosa rosor och har aldrig haft problem med dom, ett enstaka skott har väl kommit ibland, inget annat.
Dyra rosor när man ska ha många 100 - 120 kr/st.
Fråga på Flora Linnea om du kan få köpa mindre ex till ett bättre pris.
www.floralinnea.com
cinapuff
06-08-2012, 13:07
HIttade ytterligare en sort som kanske kan vara intressant nu när ni styrt in mig på rätt väg och jag surfade runt på egen hand, Schneezwerg. Verkar vara tåligare mot regn än Blanc Double de Coubert (krångligt namn!).
Hur tätt behöver man sätta dem om man vill ha "häckkänsla", och hur lång tid tar det innan de nuxit till sin slutliga storlek?
Schneezwerg blir 1.5 x 15 m enligt Rosbibeln LÅG min egen är ganska vek i växtsättet men står lite mörkt.
Innan du bestämmer dig gå in på Allt om trädgårds hemsida " Roslistan " där privatpersoner skriver om rosor, där får man en massa kloka åsikter.
Blir buskarna 1.5 m breda plantera med 75 cm mellanrum, alltså hälften av bredden.
Det tar några år innan dom är stora men du bor i gynnsam zon, men plantera i fin jord och gör allt noga från början, vattna om det är torrt nästa sommar.
kerstin z5-6
06-08-2012, 19:50
Blanche double de C Finns ofta att köpa på våren i buntar som häckväxt-barrotade, då blir de inte så dyra som de större krukodlade exemplaren.Alternativt köper man via en firma som har sådant utbud,ex danmark o Holland
cinapuff
06-08-2012, 20:57
Surfade in på Rosenposten.dk och sökte som jag fick tips om här ovan och fick upp resultatet Rosa Rugosa Alba, verkar vara en härdig och lättskött historia med mycket doft och fina nypon, eller är jag alldeles fel ute nu..?
octachoron
07-08-2012, 13:07
Rosa Rugosa Alba finns planteradpå en del ställen här runtomkring, jag tycker den har lite dålig blomning. Få blommor och inte en sådan återblomning som t ex 'Hansa' har. Det kan ju bero på skötseln också.
kerstin z5-6
07-08-2012, 14:15
Blanche double de Coubert är nog den vitaste ros jag vet ,den lyser i mörker:)Den är förvisso lite regnkänslig men blommar överdådigt och nya rosor kommer.I oktober tas rosorna upp i Danmark ,Holland ,Tyskland osv.Just nu lär utbudet på rosor vara lågt pga det samt dyrt.Satsa på barrotat var du än väljer att beställa ifrån.
Dessa har jag också beställt och fått fina rosor från
Lens Rosor Belgien
cinapuff
07-08-2012, 21:03
Då lutar det nog mot en rad av Blanche double de Coubert utmed staketet ändå!
Är det ok att beställa från plantskolor utomlands som den det tipsades om här ovan? Tänkte på tull/import/skatt och så... Och om plantorna klarar en sån resa?
Hur lång tid tar frakten och vad kostar det ungefär? Plantorna såg ju rimligt prissatta ut..
Och när är det lämpligast att plantera dem? Vi får tillgång till huset i oktober, funkar det eller ska jag vänta tills i vår?
kerstin z5-6
07-08-2012, 21:26
Skatt o tull finns inte inom EU
så välj ett sådant land
Transport Holland-sverige tar i snitt 2-3 dagar, rosorna är barrotade i vila och kylad innan transport ofta avlövade .De klarar det utmärkt med inplastade rötter
Planteras de hos dej i oktober får de en fin start på våren.Du kan plantera barotade rosor till det fryser i backen ..
cinapuff
20-09-2012, 09:20
Ett stort tack till alla bra tips och synpunkter! Det här forumet är verkligen guld värt ibland...

Fick precis ett erbjudande om att köpa rosor från Odla i min mail där bla a Blanc Double de Coubert fanns med för 79 kr + frakt, ni som har lite koll, är detta ett ok pris? Och brukar Odlas rosor vara av bra storlek & kvalitet?
Tack på förhand!
79 kr är billigare än vad andra tar, det är inget fel på Odlas rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.