EKLO
Hej,

Jag har ftt o kpt en del perennfrn.

Undrar om jag kan/ska s dem nu, och i s fall hur och var?

Tnker s hr: Sr dem i krukor nu och stller dem p skyddad plats i trdgrden dr de fr st hela vintern - r det rtt tnkt?

Jag skulle ocks kunna "kicka igng" smplantor under glas ute, men vervintrar de i s fall ute, eller mste de bli strre n de nu hinner bli?

Jag odlar i zon 1-2, sdra Bohusln.

tacksam fr tips, rd och erfarenheter
kerstin z5-6
I din zon fungerar det skert bra att s och stlla ut.Men det r lite tidigt fr det tycker jag.De varmgroende kommer att gro.Hos mej dr de ofta under vintern,torkar ut osv.
Meningen med att s p hsten och stlla ute r
Dels att det r lttsamt-man behver inte hlla reda p vilka som r varmgroende och vilka som krver en kylperiod fr att gro.De varmgroende gror p vren.
Dels att de som krver kldbehandling ska f den sen hst-tidig vr-Inget hnder i frusna sldor.
jag skulle vnta till slutet oktober.
Vilka frslag r det ? de du nmner i rubriken r alla varmgroende
EKLO
Hej och tack fr snabbt svar,

ja det r mest frer av arterna i rubriken jag t'nker p, men kanske ocks frer frn sdant jag nu har verblommat i rabatten (ngra jag inte vet namnet p riktigt).

Eftersom de flesta av dessa r varmgroende undrar jag om det vore en bra id att kicka igng smplantor av dem nu, fr att de ska blomma redan nsta sommar? Nr jag t ex tnker p de digitalis jag har i trdgrden s bildar de ju ganska stora bladrosetter i rabatten p hsten, och blommar d nsta r. Min frhoppning var vl att jag skulle kunna f samma effekt genom att sjlv s under glas fr att f fram riktiga plantor i rabatterna innan kylan kommer... Eller r det en alltfr optimistisk tanke?
kerstin z5-6
Som sagt, det r skert mjligt i den zon att gra s.Hos mej funkar det inte ngot vidare.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon