Hej,
Jag har fått o köpt en del perennfrön.
Undrar om jag kan/ska så dem nu, och i så fall hur och var?
Tänker så här: Sår dem i krukor nu och ställer dem på skyddad plats i trädgården där de får stå hela vintern - är det rätt tänkt?
Jag skulle också kunna "kicka igång" småplantor under glas ute, men övervintrar de i så fall ute, eller måste de bli större än de nu hinner bli?
Jag odlar i zon 1-2, södra Bohuslän.
tacksam för tips, råd och erfarenheter
kerstin z5-6
06-08-2012, 12:58
I din zon fungerar det säkert bra att så och ställa ut.Men det är lite tidigt för det tycker jag.De varmgroende kommer att gro.Hos mej dör de ofta under vintern,torkar ut osv.
Meningen med att så på hösten och ställa ute är
Dels att det är lättsamt-man behöver inte hålla reda på vilka som är varmgroende och vilka som kräver en kylperiod för att gro.De varmgroende gror på våren.
Dels att de som kräver köldbehandling ska få den sen höst-tidig vår-Inget händer i frusna sålådor.
jag skulle vänta till slutet oktober.
Vilka fröslag är det ? de du nämner i rubriken är alla varmgroende
Hej och tack för snabbt svar,
ja det är mest fröer av arterna i rubriken jag t'änker på, men kanske också fröer från sådant jag nu har överblommat i rabatten (några jag inte vet namnet på riktigt).
Eftersom de flesta av dessa är varmgroende undrar jag om det vore en bra idé att kicka igång småplantor av dem nu, för att de ska blomma redan nästa sommar? När jag t ex tänker på de digitalis jag har i trädgården så bildar de ju ganska stora bladrosetter i rabatten på hösten, och blommar då nästa år. Min förhoppning var väl att jag skulle kunna få samma effekt genom att själv så under glas för att få fram riktiga plantor i rabatterna innan kylan kommer... Eller är det en alltför optimistisk tanke?
kerstin z5-6
07-08-2012, 11:06
Som sagt, det är säkert möjligt i den zon att göra så.Hos mej funkar det inte något vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.