Full version: Odla vattenmelon
anton98
Hej

Har nu en stor vatten melon hemma. Tnkte stta ngra krnor men behver hjlp med detta.

Hur ska jag gra ? r det bara att trycka ner dem i en kruka inomhus?
Piccante
I princip r det s enkelt ja. Stt frerna i jord, hll fuktigt och nr det har kommit upp en grn grodd stller du dom ljusare.
Men jag skulle inte s melon p sensommaren. Meloner vill ha vrme och jttemycket vatten. Ska helst odlas i vxthus eller ute i land i skyddat lge och ha nringsrik jord. Man kan skert lyckas ven p en balkong om man inte har s mkt plats.
Anja Danmark
Jeg ville nok i stedet vlge at kbe frene, s man er sikker p, at der kommer den rigtige melon ud af det.

En kbemelon kan vre en F1-sort, og s bruger man mske en masse tid p en plante, som ikke giver det nskede resultat.

Men jeg ville ogs vente til nste r - du kan ikke n at f meloner ud af det nu smile.gif
andersen
Det r som Anja sjer..vnta tills nsta vr, jag har provat och jag fick tre stycken hrliga meloner, jag satte fr i mars april inne och planterade ut dom i brjan p juni under duk, p en upphjd kulle fr att dom skulle ha det varmt, sedan la jag grsklipp runt dom och vattnade massor den sommaren.

Ps sjlvklart s tog jag bort duken efter ett par veckor s att polinering kunde ske.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon