Har nu en stor vatten melon hemma. Tänkte sätta några kärnor men behöver hjälp med detta.
Hur ska jag göra ? Är det bara att trycka ner dem i en kruka inomhus?
Piccante
06-08-2012, 13:43
I princip är det så enkelt ja. Sätt fröerna i jord, håll fuktigt och när det har kommit upp en grön grodd ställer du dom ljusare. Men jag skulle inte så melon på sensommaren. Meloner vill ha värme och jättemycket vatten. Ska helst odlas i växthus eller ute i land i skyddat läge och ha näringsrik jord. Man kan säkert lyckas även på en balkong om man inte har så mkt plats.
Anja Danmark
07-08-2012, 05:52
Jeg ville nok i stedet vælge at købe frøene, så man er sikker på, at der kommer den rigtige melon ud af det.
En købemelon kan være en F1-sort, og så bruger man måske en masse tid på en plante, som ikke giver det ønskede resultat.
Men jeg ville også vente til næste år - du kan ikke nå at få meloner ud af det nu
andersen
07-08-2012, 17:02
Det är som Anja säjer..vänta tills nästa vår, jag har provat och jag fick tre stycken härliga meloner, jag satte frö i mars april inne och planterade ut dom i början på juni under duk, på en upphöjd kulle för att dom skulle ha det varmt, sedan la jag gräsklipp runt dom och vattnade massor den sommaren.
Ps självklart så tog jag bort duken efter ett par veckor så att polinering kunde ske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.