Full version: Svenskt partisystem
Fjortispower
Hej!
Har lite läxor på gång med en del frågor. Vissa av frågorna hittar jag inte särskilt mycket svar till så om du som läser detta skulle vilja ge en "hint" skulle det uppskattas angel_not.gif

Svenskt partisystem. Vad utmärker det svenska partisystemet i ett internationellt perspektiv? Antar att det ska ha några säregna drag, bara jag visste vilka...

Kanske fyller jag på med fler frågor så småning om, ifall det inte är några problem.

Puss.
Piccante
Har du kollat wikipedia för att få en hint?
En sak som jag vet skiljer oss från andra länder som vi ofta jämför oss med är att i Sverige har vi inte vågat gå hela vägen ut... Vi har ett flerpartisystem men förr att det inte ska bli för många partier har vi en riksdagsspärr på 4% (gynnar ffa etablerade partier med trogna väljare). Har för mig att Nederländerna saknar riksdagsspärr men de har aldrig upplevt kaos pga att parlamentet fyllts med massa partier som inte kan bygga allianser.
Vi har personval fast med spärrar så att man måste få minst 5% av personkryssen för att flyttas upp (gynnar partiernas utnämningar de de sätter ordningen på listan och missgynnar väljarnas inflytande).

Sverige har (har haft iaf) en av de mest cementerade blockpolitiken i Europa där partierna är ovilliga att bryta upp blockpolitiken.
Elisabeth-Västkustkolonisten
I Tyskland är det 5 % för att komma in i Riksdagen/Bundestag.

Personval har det funnits där i alla år. Och flerpartisystem har funnits där så länge som jag kan tänka, även i andra europäiska länder.

Elisabeth
kerstinbern
Till skillnad från de flesta andra länder så väljs inte statschefen i Sverige, utan hen ärver sin post
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 06-08-2012, 18:05) *
Till skillnad från de flesta andra länder så väljs inte statschefen i Sverige, utan hen ärver sin post

Kanske inte har så mycket med partisystemet att göra unsure.gif
Gita
CITAT (kerstinbern @ 06-08-2012, 18:05) *

Javisst, precis som bl.a. Norge, Danmark, Holland, Belgien, Storbritannien och Spanien är Sverige en monarki. MEN vad i all världen har det med partisystem att göra?
Gita
Anma
Dessutom har statschefen ingen som helst politisk makt. Eller någon slags makt öht.
Fjortispower
CITAT (Piccante @ 06-08-2012, 15:02) *
Har du kollat wikipedia för att få en hint?
En sak som jag vet skiljer oss från andra länder som vi ofta jämför oss med är att i Sverige har vi inte vågat gå hela vägen ut... Vi har ett flerpartisystem men förr att det inte ska bli för många partier har vi en riksdagsspärr på 4% (gynnar ffa etablerade partier med trogna väljare). Har för mig att Nederländerna saknar riksdagsspärr men de har aldrig upplevt kaos pga att parlamentet fyllts med massa partier som inte kan bygga allianser.
Vi har personval fast med spärrar så att man måste få minst 5% av personkryssen för att flyttas upp (gynnar partiernas utnämningar de de sätter ordningen på listan och missgynnar väljarnas inflytande).

Sverige har (har haft iaf) en av de mest cementerade blockpolitiken i Europa där partierna är ovilliga att bryta upp blockpolitiken.

Ja, sökte allmänt på nätet man fann inget speciellt!

Tack för detta i alla fall! Helt klart värt att ta en funderare kring.
Huggorm
Partisystem, kanske de menar snarare att vi i Sverige i grunden har höger mot vänster, medan andra länder kan ha demokrater mot konservativa eller liberaler, eller som i vissa länder där partierna representerar någon folkgrupp eller religion?
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 06-08-2012, 20:52) *
Partisystem, kanske de menar snarare att vi i Sverige i grunden har höger mot vänster, medan andra länder kan ha demokrater mot konservativa eller liberaler, eller som i vissa länder där partierna representerar någon folkgrupp eller religion?

Bingo! En viktig aspekt. Att jag inte kom på det innan, jag som hade läst precis om det innan slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon