Full version: Granhäck
klematiss
Hejsan.
Jag har en enormt stor granhäck som inte varit klipps på många år. Hur mycket kan man klippa den på höjden? Bredden kan man bara ta en del av årsskotten förstår jag, men är det samma sak i toppen. Den här häcken har blivit alltför hög. Kan man klippa ner den under några år? Är det för sent att klippa den nu?
Mvh Klematiss
Huggorm
Nu är en bra tid att klippa. Att ta ner den på höjden är inga problem, det är om man tar för mcket på sidorna som det blir dumt. Gran bryter inte nya skott på gammal ved, så tar man för mycket kommer inget nytt och det blir "hål" i häcksidan. Granhäckar måste skötas om ganska noga och klippas varje år för att hålla sig snygga.
klematiss
Hej
Hur blir det i toppen om jag tar 1 meter. Hur mycket kan jag ta på sidorna, ca 50% av årsskottet?
Cilla
Jag måste se bild och veta lite mer för att kunna säga något säkert. Sant är generellt att gran kan återetablera toppar efter också ganska grov nedskärning, men det finns undantag. Sant är att man kan ta max 2/3 av årsskotten på sidorna och få god förgrening, men det måste ske tidigare i de flesta delar av landet eftersom granen har slutat växa nu. Midsommar och ett par veckor framåt är vanlig period.

Ett undantag från regeln att gran alltid kan återställa toppar är om granen har låg vitalitet. Två långa och dyra häckar i ett bemedlat område utanför Stockholm togs ned där topparna var 5-10 cm grova i diameter. När man gör det blir det ganska fult, dvs de inre partier i häcken nära stammarna blir synliga, och där finns inga eller gröna barr. Det ser risigt ut.

Ännu idag efter 6 år är häckarnas toppar fortfarande som skålar utan nya toppskott, och ägarna står inför att antingen låta det vara så eller byta ut rubbet.
Bassam
Hej

Du måste ange höjden som du vill,
eftersom höjder
Inte överstiger efter beskärning.

Bred: du kan bestämma enligt form som du vill.

H.Bassam
klematiss
Jag får nog vänta med att klippa granarna tills nästa sommar då. Troligen får jag nog låta den vara hög och bred. Jag satsa på att ha en stor snygg häck giggle.gif
Cilla
Granhäckar är hur stiliga som helst när man beskurit dem rätt och i rätt tid under några år!
Med topparna kan du prova att på våren ta ned en del, och sedan efter midsommar efterbeskära. Om du inte skär ned dem så mycket så ser du redan under första året om de orkar skapa flera toppar, menar jag.

Med sidorna är det mer viktigt att man skär lite och i rätt tid. Samt att man håller basen bredare än toppen, så att det blir en vinkel på sidan som är aningen lutande. Beskär man lodrät sida faller ljuset inte gynnsamt på hela, och granen tenderar att släppa barren på nedersta delen.
klematiss
Det är ganska mycket jobb med granhäckar förstår jag. Inte helt lätt att få till sidorna så det blir jämt längst hela. Jag får testa mig fram och se hur det går. Alternativet är ju att "toppa dom rejält! rolleyes.gif
Bassam
Hej

Granhäckar tycker om beskärning, så kan du bestämma vilket form du vill ha, och sedan börjar beskära under vår och sommar.
H.Bassam
Cilla
Nej Bassam, gran beskär man i slutet av juni eller början av juli beroende på när årsskotten fått längd men ändå ska växa lite till.

Däremot är det helt korrekt att man kan beskära i den form man vill, så länge man håller sig till årsskott på sidorna och rätt tidpunkt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon