yla
kopernikus
GUUUU´ VA FIIIIN!! wub.gif
Ullet
Såå läcker! Så en fråga om 'hibiskusar', de som man köper på affärerna är det hybrider som är behandlade för att inte bli så stora?
jag såg hemma hos en trädgårdsmästare en hibiskus som växt kring ett helt fönster o tänker att det måste ha varit en opreparerad variant. Finns det såna olika arter inom denna blomvariant också? Vart får man tag på sådana? huh.gif smile.gif De som är behandlade vill man ju inte ha, de ska väl vara svåra att få att leva över blomningssäsongen. Har jag fel eller??
yla
här finns en del o läsa om hibiskus
lite om dom
o det finns ännu mer att söka på sökfunktionen
kryddan
Hjälp så läcker wub.gif
Eva i Skåne
Så härlig den är Oldwolfie wub.gif wub.gif
Sollan
YYYYLLLL..... Så fin!
pejori
VILL HA !!!!
oooooså vacker biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
den måste du vara stolt över. har aldrig sett en sådan förut.jättefin.
grattis rolleyes.gif
yla
jag ska ta skott på den när den blommat färdigt just nu e den full med knopp
ska bli kul o se hur enkelt det är att ta skott på den
ett är utlovat redan o jag vågar inte lova ut fler förrän jag vet men då lovar jag återkommma rolleyes.gif
o man måste njuta fortsom bara den för blomman håller bara en dag
så det gäller att se på sina blommor
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ullet @ 24-03-2004, 12:06)
Såå läcker! Så en fråga om 'hibiskusar', de som man köper på affärerna är det hybrider som är behandlade för att inte bli så stora?
jag såg hemma hos en trädgårdsmästare en hibiskus som växt kring ett helt fönster o tänker att det måste ha varit en opreparerad variant. Finns det såna olika arter inom denna blomvariant också? Vart får man tag på sådana? huh.gif  :) De som är behandlade vill man ju inte ha, de ska väl vara svåra att få att leva över blomningssäsongen. Har jag fel eller??

De hibiskusar som finns i handeln är sprutade med retarderingsmedel som gör att plantorna blir kompakta och knubbiga. Medlet finns kvar i växten ett bra tag men när medlet går ur växten så växer hibiskusen som en normal hibiskus.
Ullet
Ah, det var ju nåt sånt jag hade i bakhuvudet! smile.gif
Så det går att "få ur" dom det då o då blir dom som vanligt?

Men artmässigt då, de som säljs säsongsvis i ex. Buketten eller ICA, är det hybrider eller är det olika arter? Vart hittar man artmässiga hibiskusar? blink.gif
Sylvia
Den är dööööläcker!! Mycket ovanlig färg för Hibiscus. Var sa du att du hade fått den ifrån, jag ahr glömt...
yla
CITAT (Sylvia @ 28-03-2004, 15:48)
Den är dööööläcker!! Mycket ovanlig färg för Hibiscus. Var sa du att du hade fått den ifrån, jag ahr glömt...

jag fick den av en kamrat som köpt den nånstans om de va i frankrike kanske fast de minns jag inte unsure.gif men jag ska ta reda på varifrån den kommer om hon minns det själv vi börjar ju bli lite gaggiga laugh.gif laugh.gif lite till kvinns
annchapanncha
ÅÅÅÅHHHH vad tjusig.

Vill du byta med mig??????? wub.gif wub.gif

Annchapanncha
Zappa
Åh, de´n är ju helt underbar, så glad att du ville dela det med oss här!

Vårkramar från Åland!
yla
kan inte låta bli o lägga in en bild till
svårfotad i det svarta som är i mitten
men vacker ,,,,synd bara att dom vissnar så fort
men den nedre knoppen är en som redan blommat o jag tycker den är nog så dekorativ
den övre knoppen kommer väl om nån vecka eller så
Siri
Att något kan vara så vackert! Vad glad man blir när man går in här på odla och man får så vackra saker till livs.rolleyes.gif
När jag var i Sydamerika såg jag sådana här i naturen, de är ju som buskar förstås och där fanns små kolibri som flög från blomma till blomma,,
Men jag såg ingen i den här färgen, men variationen måste förstås vara stor.
annchapanncha
wow
smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon