Full version: Myror i kompost
asali
Jag har en del problem med pissmyror på tomten och nu har dom flyttat in i komposten, gör dom någon skada där egentligen? annars är de ju alldeles perfekt om dom håller sig i den:).
EKLO
Nej, jag kan inte tänka mig att de gör ngn skada. Men myror är ett tecken på att det är för torrt i komposten, och då funkar förmultningen inte bra. Vattna då och då.
Peztis
För att komposten ska fungera och för att du ska få fin jord eller jordförbättring så måste den ju förmultna. Finns där myror är det ett tecken på att det är för torrt. Vattna bort dem är i stort sett det enda du kan göra.

Visst, du kanske inte vill ha myrorna i huset men å andra sidan så är de ju så att om de finns i komposten så kommer de att etablera sig där och bli fler och fler. Till slut måste en del av dem förflytta sig och då är risken att det blir någonstans där du verkligen inte vill ha dem. Så försök att bli av med dem medan det är hanterbart. Inomhus är det inte särskilt skoj att ha dem - vet av erfarenhet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon