Jag har bondbönor i mitt växthus och dom har vuxit rätt bra, nu upptäckte jag idag att flera blad har ramlat av (jag har haft fullt upp m annat så jag har knappt kollat till just bönorna), beror detta helt enkelt på att jag snålat med vatten och dom börjat vissna? Jag har nämligen inte vattnat dom lika mycke som jag vattnat annat eftersom dom sett ut att trivas rätt bra.
Om de nu är så, ska jag då köra igång med vattning el är de förstört så jag lika gärna kan plocka in de bönor som finns?
Hej
Du kan upprepa samla mogna frukter, men alla växter tycker inte törsten.
obs
Bönor gillar högt fukt i jorden i alla stadier av tillväxt.
H.Bassam
Det kan vara vattenbrist, det är inte farligt att vattna igen. Men om baljorna har mognat, så har plantan gjort sitt och börjar vissna. Ofta skjuter plantan nya skott från roten och har man tur kan man få en liten skörd till om vädret är gynnsamt. Det finns även virussjukdomar som gör att bladen gulnar och ramlar av.
Bondbönan är den härdigaste bönsorten och behöver ej växthus, den kan sås utomhus tidigt på våren.
Hej
Virusinfektion kan attackera växter knappast, för att de behöver såret för att går i växter,
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 07-08-2012, 20:30)

Hej
Virusinfektion kan attackera växter knappast, för att de behöver såret för att går i växter,
H.Bassam
Vet du inte om att bladlöss är de främsta spridarna av virus till växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.