Full version: Beskära Flammentanz?
mullkärringen
Hej!
Har 2 flammentanz som precis blommat över och som ser väldigt spretiga och vildvuxna ut. Kan/ska jag beskära dom för att få dom att klä i portalen dom växer emot lite snyggare?
Jag antar att dom blommar nästa år på skotten som har kommit i år så dom kan jag väl inte korta in?
Är det ok att skära i dom grenar som haft blom i år och ska jag bara korta in dom eller ta bort dom helt?
Tack för svar/ Lotta
svennis
Hej!
Du verkar veta lite om Flammentanz..blommar på gamla grenar
Ta bort de som blommat, spara de nya skotten ??.
Fler som vet..Kerstin..
mullkärringen
Nja,tror mer än vet och har ingen lust att bli utan blommor nästa år smile.gif Funderar på dom blommor på 2-3 åriga grenar också eller bara på nya skott?
Kajsa
Jag klipper bort utblommade klasar nu om man inte vill ha nyponen som dekoration i höst.
Enstaka grenar som är 4 - 5 år klipper jag bort nerifrån på våren, grenar som är 2- 3 år blommar mest.
Rosen blir stor så man får bestämma själv hur mycket plats den får ta.

Flammentanz nypon
svennis
Fina nypon Kajsa.
Tycker den blommar så mycket så jag uppskatta den dåligt.
Vet det är fel..
Kajsa
Min granne har en Flammentanz som är över 30 år, blommar i massor varje sommar. Rosen är vanlig här och vad trött jag är på alla dessa ömtåliga klätterrosor som fryser, men inte Flammentanz eller Kanadarosorna. Blir den för stor är det bara klippa bort äldre grenar vart efter.
I Skåne har ni lite mer att välja på svennis rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon