Full version: Frs stockrosor?
emmalofo
Var p Gripsholms slott i Mariefred fr ngra veckor sedan, och stod och beundrade de underbara stockrosorna. Den snlle slottsstrdgrdsmstaren som gick frbi rev av ngra frstllningar och stack i nven p mig. Slng dom i jorden s har du snart lika fina, sa han och gick.

Hur gr jag nu? Ska dom torka? Petar jag ner hela stllningen i jorden eller ska frna petas ut? Nr, nu i hst eller till vren? Direkt ute eller i kruka inne?

Jag vet inte om det r tvriga eller perenna, med de var helt magnifika, 2-3 meter hga i olika nyanser av rosa, rtt och vitt.

Grna detaljerade svar, vad gller frsdd r jag helt novis... flirting.gif

Tack p frhand!!!
kerstin z5-6
lgg frstllningen med en tidning under, lt torka..Skaka ner frna som d lossar ltt.
Gr en slda ,grna plast ,s frna tidigt nsta vr ,avhrda dem sakta ute i maj och plantera p nskad plats senare ,alt mrk ut en skyddad,ogrsfri,tom plats i en rabatt nu.
S frna dr nr de r torra,tck frsiktigt med ett mkt tunnt lager jord.Vattna med stril.Den senare metoden om du bor sder om sundsvall.I det frsta alternativet har du antagligen smplant i slutet aug-sept-som vervintrar o blommar nsta sommar.I det andra har du inga blommande frrn ret drp.
fvd
Gr som han sger om du vill kan du fsa ver lite jord ver. De blommar inte nsta r men ret drp. Jag gr s med massor av frer nr jag hller p att hststda om man lter bli att pilla snder frkapslarna skter naturen allt sjlv och plantorna blir kraftiga och tliga. Det finns sorter som r flerriga och ven ettriga men det spelar ingen roll de kommer nd om man fortstter s hr. Blir det fr mnga r det bara att gallra.
kerstin z5-6
Frkapslarna ska inte ppnas de ppnar sig sjlva.Dremot innehller den grohmmare vilket gr att vxten gror lngsammare.Man br inte peta ner hela frstllningen under jord.Risken att frna ruttnar r d mkt strre.Slng dom i en rabatt" r nog rtt o bra men han menade frna
gnon49
Nr frkapslarna r riktigt "svarta" tar jag frna och petar ner dom i jord. Brukar bli i brjan av sept. Fungerar alldeles utmrkt. Mina r perenna men jag vet faktiskt inte om dom r frkta eller inte. En frg verkar dominera. Vackra blommor vilket som.
emmalofo
Tack snlla fr alla svar! thanks.gif

Jag prvar bda delarna, ngra direkt i rabatten och ngra i skruka inomhus.

Typiskt att man mste vnta tv r p blommor, trdgrdsarbete r en vning i tlamod fr mig...
kerstin z5-6
Nja tminstone nn brukar blomma av de du stter i rabatt redan nu.Som jag skrev gr inte den metoden hos mej i Vsterbotten smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon