Full version: Fröså stockrosor?
emmalofo
Var på Gripsholms slott i Mariefred för några veckor sedan, och stod och beundrade de underbara stockrosorna. Den snälle slottssträdgårdsmästaren som gick förbi rev av några fröställningar och stack i näven på mig. Släng dom i jorden så har du snart lika fina, sa han och gick.

Hur gör jag nu? Ska dom torka? Petar jag ner hela ställningen i jorden eller ska fröna petas ut? När, nu i höst eller till våren? Direkt ute eller i kruka inne?

Jag vet inte om det är tvååriga eller perenna, med de var helt magnifika, 2-3 meter höga i olika nyanser av rosa, rött och vitt.

Gärna detaljerade svar, vad gäller frösådd är jag helt novis... flirting.gif

Tack på förhand!!!
kerstin z5-6
lägg fröställningen med en tidning under, låt torka..Skaka ner fröna som då lossar lätt.
Gör en sålåda ,gärna plast ,så fröna tidigt nästa vår ,avhärda dem sakta ute i maj och plantera på önskad plats senare ,alt märk ut en skyddad,ogräsfri,tom plats i en rabatt nu.
Så fröna där när de är torra,täck försiktigt med ett mkt tunnt lager jord.Vattna med stril.Den senare metoden om du bor söder om sundsvall.I det första alternativet har du antagligen småplant i slutet aug-sept-som övervintrar o blommar nästa sommar.I det andra har du inga blommande förrän året därpå.
fvd
Gör som han säger om du vill kan du fösa över lite jord över. De blommar inte nästa år men året därpå. Jag gör så med massor av fröer när jag håller på att höststäda om man låter bli att pilla sönder frökapslarna sköter naturen allt själv och plantorna blir kraftiga och tåliga. Det finns sorter som är fleråriga och även ettåriga men det spelar ingen roll de kommer ändå om man fortsätter så här. Blir det för många är det bara att gallra.
kerstin z5-6
Frökapslarna ska inte öppnas de öppnar sig själva.Däremot innehåller den grohämmare vilket gör att växten gror långsammare.Man bör inte peta ner hela fröställningen under jord.Risken att fröna ruttnar är då mkt större.Släng dom i en rabatt" är nog rätt o bra men han menade fröna
gnon49
När frökapslarna är riktigt "svarta" tar jag fröna och petar ner dom i jord. Brukar bli i början av sept. Fungerar alldeles utmärkt. Mina är perenna men jag vet faktiskt inte om dom är fröäkta eller inte. En färg verkar dominera. Vackra blommor vilket som.
emmalofo
Tack snälla för alla svar! thanks.gif

Jag prövar båda delarna, några direkt i rabatten och några i såkruka inomhus.

Typiskt att man måste vänta två år på blommor, trädgårdsarbete är en övning i tålamod för mig...
kerstin z5-6
Nja åtminstone nån brukar blomma av de du sätter i rabatt redan nu.Som jag skrev går inte den metoden hos mej i Västerbotten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon