Carina i Vsters
Sdde ricinfr fr 2 veckor sedan och bara 2 har grott. Helhftig grodd, stor som en dinosaurie i jmfrelse med lobelian som str bredvid.
laugh.gif
Hur som helst s stod jag och rotade runt i jorden efter dom ogrodda frerna.........hittade en som jag frsiktigt klmde p........och splasch s exploderade fret och det stnkte gulvitt klet ver hela trjan, halsen och ansiktet. mad.gif Det var s himla ckligt! wacko.gif
Samtidigt blev jag lite rdd att ha ftt gegget i munnen eftersom jag hrt att ricinfr r giftiga.
Hur giftigt r ricin och hur r symptomen om man blir frgiftad?
Jag fick inte i mig ngot och mr bra men ryser lite vid tanken p splattet och srjan som stnkte verallt.

Ha det gott
Carina
yla
lbbigt sad.gif ska akta mej fr att klmma p dom blink.gif

hur lng tid tar dom p sejegentligen innan dom kommer upp
ingen av mina har behagat visa sej nnu sad.gif
Betty
Klipp frn Giftinformationens vxtlista:
Ricin, Ricinus communis
Vxten r mycket giftig. Speciellt frna innehller ricin. Allvarliga frgiftningar r ovanliga. Frtring av ett sndertuggat fr uppges dock innebra risk.
Frna r bnliknande, hrda, dekorativa, oftast marmorerade i vitt, grtt, brunt eller svart.
Symtom Kan komma efter flera timmar. Krkningar, magsmrtor och diarr, som kan bli kraftiga och ihllande och leda till vtskefrlust. I allvarliga fall eventuellt ven njur- och allmnpverkan senare i frloppet.
tgrd Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
Carina i Vsters
Dom 2 ricin som kommit upp tog ca 10-14 dagar p sig att gro.
Och grodden r bautastor! smile.gif

hlsningar Carina
yla
jag vntar med spnning rolleyes.gif
TeliaNet
ni vet vl vad ricinolja r, eller?
det har en extremt laxerande effekt.
MRLINDELL
Ja den r laxerande nr den frdlats.

Ricin anvnds som Glidmedel p godis och tabletter. Smakmne i produkter och desserter. Matolja i Kina.

Invrtes bruk:
-- Anvnd i Europa sedan 1770-talet och i Sverige sedan 1800-yalets brjan som ett milt men plitligt laxermedel som verkar genom att ricinolsyran retar tarmen. Vuxna tog 1-2 msk, barn en halv. Fram till 1920-talet verkar den ha varit nrmast en universalmedel i de svenska stugorna. Laxering var ju bra fr det mesta och vuxna tog rediga doser, 3-4 msk. Rekommendationen var 1-3 msk alkoholextraherad olja.
Oljan lr vara snudd p gammalt nationallkemedel i Italien. I Algeriet anvnds frna som preventivmedel.

Giftighet
-- Stora doser olja invrtes ger illamende, diarr och magsmrtor. Frnas gift fljer inte med nr oljan extraheras utan blir kvar i frmassan, och pressad olja vrms extra fr att renas frn ricin.
-- Nten med dess frn innehller proteinet ricin (ricinolsyreglycerid) som klibbar samman och fller ut blodkropparna. Det var med ricin som en bulgarisk dissident mrdades i London 1978 i det omtalade paraplymordet. Symptom p frgiftning r feber, hosta, krkningar, diarr, koma; dd inom 1,5 dygn. 3-10 frn r ddande fr en vuxen, ett enda fr kan dda ett barn.

Inget botemedel r knt. Odlar man det sjlv mste man vara medveten om att ett barn kan fara illa av att ta frn vxten.
lilla mamma
ricin ingr i vissa neuroleptika fr att puscha magen.
Ett nyttigt gift.
Ann-Christine
CITAT (lilla mamma @ 26-03-2004, 19:45)
ricin ingr i vissa neuroleptika fr att puscha magen.
Ett nyttigt gift.

r det verkligen s? Vad jag har hrt s kan man frgifta en mnniska med ricin utan att man kan hitta ddorsaken. wacko.gif
miaadner
Ok, jag bara mste frga... Varfr odlar ni detta (som det lter lskiga) ricin? r det en vacker blomma? Nyttovxt? Eller vad?

Snlla svara en novis...
Betty
En bild sger mer n tusen ord...

miaadner
[QUOTE]En bild sger mer n tusen ord...

OK ok, jag frstr - den var ju rtt tjusig frsts...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon