Carina i Västerås
24-03-2004, 11:28
Sådde ricinfrö för 2 veckor sedan och bara 2 har grott. Helhäftig grodd, stor som en dinosaurie i jämförelse med lobelian som står bredvid.
Hur som helst så stod jag och rotade runt i jorden efter dom ogrodda fröerna.........hittade en som jag försiktigt klämde på........och splasch så exploderade fröet och det stänkte gulvitt klet över hela tröjan, halsen och ansiktet.

Det var så himla äckligt!
Samtidigt blev jag lite rädd att ha fått gegget i munnen eftersom jag hört att ricinfrö är giftiga.
Hur giftigt är ricin och hur är symptomen om man blir förgiftad?
Jag fick inte i mig något och mår bra men ryser lite vid tanken på splattet och sörjan som stänkte överallt.
Ha det gott
Carina
läbbigt

ska akta mej för att klämma på dom
hur lång tid tar dom på sejegentligen innan dom kommer upp
ingen av mina har behagat visa sej ännu
Klipp från Giftinformationens växtlista:
Ricin, Ricinus communis
Växten är mycket giftig. Speciellt fröna innehåller ricin. Allvarliga förgiftningar är ovanliga. Förtäring av ett söndertuggat frö uppges dock innebära risk.
Fröna är bönliknande, hårda, dekorativa, oftast marmorerade i vitt, grått, brunt eller svart.
Symtom Kan komma efter flera timmar. Kräkningar, magsmärtor och diarré, som kan bli kraftiga och ihållande och leda till vätskeförlust. I allvarliga fall eventuellt även njur- och allmänpåverkan senare i förloppet.
Åtgärd Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
Carina i Västerås
24-03-2004, 14:57
Dom 2 ricin som kommit upp tog ca 10-14 dagar på sig att gro.
Och grodden är bautastor!
hälsningar Carina
jag väntar med spänning
TeliaNet
24-03-2004, 17:46
ni vet väl vad ricinolja är, eller?
det har en extremt laxerande effekt.
MRLINDELL
24-03-2004, 17:58
Ja den är laxerande när den förädlats.
Ricin används som Glidmedel på godis och tabletter. Smakämne i produkter och desserter. Matolja i Kina.
Invärtes bruk:
-- Använd i Europa sedan 1770-talet och i Sverige sedan 1800-yalets början som ett milt men pålitligt laxermedel som verkar genom att ricinolsyran retar tarmen. Vuxna tog 1-2 msk, barn en halv. Fram till 1920-talet verkar den ha varit närmast en universalmedel i de svenska stugorna. Laxering var ju bra för det mesta och vuxna tog rediga doser, 3-4 msk. Rekommendationen var 1-3 msk alkoholextraherad olja.
Oljan lär vara snudd på gammalt nationalläkemedel i Italien. I Algeriet används fröna som preventivmedel.
Giftighet
-- Stora doser olja invärtes ger illamående, diarré och magsmärtor. Frönas gift följer inte med när oljan extraheras utan blir kvar i frömassan, och pressad olja värms extra för att renas från ricin.
-- Nöten med dess frön innehåller proteinet ricin (ricinolsyreglycerid) som klibbar samman och fäller ut blodkropparna. Det var med ricin som en bulgarisk dissident mördades i London 1978 i det omtalade paraplymordet. Symptom på förgiftning är feber, hosta, kräkningar, diarré, koma; död inom 1,5 dygn. 3-10 frön är dödande för en vuxen, ett enda frö kan döda ett barn.
Inget botemedel är känt. Odlar man det själv måste man vara medveten om att ett barn kan fara illa av att äta från växten.
lilla mamma
26-03-2004, 19:45
ricin ingår i vissa neuroleptika för att puscha magen.
Ett nyttigt gift.
Ann-Christine
26-03-2004, 22:15
CITAT (lilla mamma @ 26-03-2004, 19:45)
ricin ingår i vissa neuroleptika för att puscha magen.
Ett nyttigt gift.
Är det verkligen så? Vad jag har hört så kan man förgifta en människa med ricin utan att man kan hitta dödorsaken.
miaadner
29-03-2004, 09:41
Ok, jag bara måste fråga... Varför odlar ni detta (som det låter läskiga) ricin? Är det en vacker blomma? Nyttoväxt? Eller vad?
Snälla svara en novis...
En bild säger mer än tusen ord...
miaadner
29-03-2004, 16:28
[QUOTE]En bild säger mer än tusen ord...
OK ok, jag förstår - den var ju rätt tjusig förstås...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.