Full version: Frösådd av blåbär
addo
Hej, är det någon som har erfarenhet av sådd av Amerikanska eller ännu bättre Svenska blåbär.

Jag har tänkt utöka tomtens naturliga blåbärsbestånd, och då blåbär är så svåra att ta sticklingar på så tänkte jag prova på sådd.

Det jag undrar över är främst om fröna är ljusgroende eller mörkergroende och vilket substrat som skulle passa. Men alla tipps mottages.
Jag vet att fröna behöver en köldperiod för att gro och gissar att de vill ha ett surt substrat.

Jag antar att ingen sått Svenska blåbär men Amerikanska borde villja ha liknande betingelser.
Om ni inte har egen erfarenhet kanske ni har en länk som kan hjälpa?

Och ja jag vet att blåbar växer sakta samt att man kan gå ut i skogen och gräva, så sånna komentarer slipper jag gärna.
kerstin z5-6
surjord är nog helt rätt..kylperiod likaså-men hur lång tid de tar -vet ej..75 % av en blåbärsplanta är under jord.Önskar jag kundre fråga Jan Lindgren men han gick ur tiden i juli.
ur mina tovblocks rabatter kommer spontant både blåbär o lingon ris..talar för sur miljö
testa och meddela, intressant experiment:)
Eva 33c
Gardens North säljer frön till flera sorter av blåbär, även vårt svenska. Det tycks som om flera arter gror bra även utan kallperiod, så har du frön så det räcker kan du ju prova både och.
addo
Tack för svar, jag får nog pröva mig fram helt enkelt.
Några kvadratmeter blåbär har jag ju redan på tomten så lite frön har jag ju att experimetera med, sen kan jag ju plocka i skogen också.
addo
Nu har jag sått!! biggrin.gif Jag kollade på dessa två videor om sådd av Amerikanska blåbär, http://www.youtube.com/watch?v=nsmuIjqltV4 och http://www.youtube.com/watch?v=HCMKfXdRiV4

Fröna fick jag från ett paket med frysta Svenska Blåbär från ICA som jag haft i frysen sen i höstas. Det var verkligen otroligt smidigt att få ut fröna med hjälp av en mixer som i första videon och 250g blåbär gav nästan en matsked frön.

Sådde gjorde jag som i den andra videon så att fröna skulle fördelas mellan ytan och ett par centimeter ned i jorden, eftersom jag inte visste hur djupt de skulle sås.

Efter som de hade problem med cyanobakterier i båda videorna så strödde jag en centimeter Coop X-tra kattsand över 60% av sådderna.

Alla frön såddes i naturell torvmull, de flesta sådde jag i torv som jag steriliserat i ugnen men jag testade också att så i torv direkt från påsen för att se om det skulle göra någon skillnad.

Nu står allt i ett minidrivhus i rumstemperatur, jag hoppas något börjar titta upp inom de närmsta tre månaderna annars ställer jag ut hela paketet i skuggan och ser om det går av sig själv nästa vår.

Jag fotade hela processen så foton laddas upp när jag har tid biggrin.gif
addo
Nu har det grott en del biggrin.gif, fröerna verkar helt vara ljusgroende och ta väldigt olika tid på sig att gro.
addo
Fasen ! sad.gif

Nu har det blivit lite väl mycket sorgmyggor. Har någon något recept på att bli av med dem? Sökfunktionen fungerar tyvärr inte, och de köttätande växterna jag ställde hos sådderna hinner inte med.
addo
Då förra sådden blev så angripen av sorgmyggor så gav jag upp den, även om ett par av plantorna kanske skulle klarat sig med lite kärlek.

Vis av förra vårens misstag ska jag nu börja om. Planen är att så enligt metoden som fungerade bäst förra året. Dvs steriliserad jord och fröna ovanpå jorden då de var ljusgroende.

Sen tänkte jag så i garaget långt borta från krukväxter som kan smitta med eventuella sorgmyggor.

Mitt problem är att jag inte hittar (ofrusen)torvmull vilket jag sådde i förra året, är såjord tillräckligt sur tror ni? Den består ju mestadels av torv.
kerstin z5-6
neutral lär den ju vara -har du tillgång testa med vanligt lackmuspapper. Nematoder mot sorgmyggelarver som köps i plaströr o vattnas ut över sådden är effektivt , de tål dock inga minusgrader.
addo
Nu ska det vara plusgrader i några dagar i mina trakter så jag ska se om inte mina torvsäckar tinar lite så jag kan skrapa loss lite torv.

Jag ska kolla efter nematoder, det kan ju vara bra att ha tillgängligt i fall det skulle behövas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon