Christa
Igår mötte vi en igel på gångvägen mitt bland husen över 1 km härifrån och tidigare kröp det en på vår asfalterade infart lång ifrån vatten.

För några år sedan hittade jag ett par på gräsmattan och under en hink.

Jag har aldrig tidigare sett iglar krypa fram på torra land.

[attachment=71834:Igel.jpg]

Är det någon som vet vad det är för igel?

Har någon av er andra sett iglar uppföra sig på detta sätt?

Dom är rätt äckliga crying.gif
kerstin z5-6
Svart hästigel .Hästigeln suger inte blod alls: den är ett rovdjur som äter små ryggradslösa djur, främst maskar, gråsuggor mm.Ganska vanlig i trädgårdsdammar.Går väl upp på land nu när det är fuktigt efter regnen ..
Christa
Tack för svar Kerstin!

Det som gjort mig förvånad är att jag under hela mitt liv inte sett iglar så långt från vatten som jag sett nu och regnat har det ju gjort förr. Har du själv sett någon vara ute och krypa långt från vatten?

Skönt att det inte var blodsugare i alla fall. Fast jag såg en sådan igel suga på gälarna på en fisk jag lagt på land en gång. Då låg den där och sög så det gick vågor genom kroppen.
Huggorm
Det fanns såna där i en damm där jag brukade bada som barn. De bruka trassla in sig i systerns långa hår biggrin.gif

I Himalaya finns det faktiskt landlevande blodiglar, de klättrar upp i buskar och hugger tag när man går förbi, precis som fästingar. Sedan biter de sig snabbt fast och börjar slicka i sig en massa blod sick.gif
kerstin z5-6
det du talar om är Blodiglar.. de är mkt sällsynta i sverige och finns bara på ett fåtal platser.
Ja jag har sett iglar på land..långt från min damm.Eftersom de äter sniglar och kanske döda fiskar med..är jag bara glad för dem
Christa
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2012, 00:43) *
det du talar om är Blodiglar.. de är mkt sällsynta i sverige och finns bara på ett fåtal platser.
Ja jag har sett iglar på land..långt från min damm.Eftersom de äter sniglar och kanske döda fiskar med..är jag bara glad för dem

Intressant. Vad är "långt"?

Jag har i och för sig aldrig sett någon igel i vår pyttelilla damm. Den rymmer nog inte mer än 20 liter vatten. Dom flesta iglarna har vi sett på granntomten som är obebyggd och där finns ingen damm alls men är lite blött.

Där vi såg en igel på gångvägen är det ca 500 meter till en större damm. Har inte sett någon trädgårdsdamm i närheten men vet inte säkert.

Man kan ju i alla fall konstatera att du hittat dom på vift från dammen. Jag har lite svårt för dom så om jag får handen på en när jag lyfter en hink eller någon annat så blir det nog ett tjut...

Har inget emot ormar, getingar och spindlar men iglar - errg!!!

Hade jag fått dom i håret som din syster huggorm så hade jag nog inte badat där mer - hua!
kerstin z5-6
mer än 500 meter.Ja jag gillar inte att ta på dem heller.Paddorna skämmer ihjäl mej med när man råkar lägga handen på en smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Christa @ 07-08-2012, 17:35) *
Skönt att det inte var blodsugare i alla fall. Fast jag såg en sådan igel suga på gälarna på en fisk jag lagt på land en gång. Då låg den där och sög så det gick vågor genom kroppen.

Det var jag också med om en gång, jag och pappa var och fiskade aborre och när vi skulle gå hem satt det en igel och sörplade på en av fiskarna vi fått upp. Uuuuuurk!

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2012, 19:19) *
mer än 500 meter.Ja jag gillar inte att ta på dem heller.Paddorna skämmer ihjäl mej med när man råkar lägga handen på en smile.gif

Haha, både jag och maken har gjort samma sak, jag trodde det var en halv tennisboll och han trodde det var en sten, och när vi lyft upp den har den visat sig ha ben. Chocken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon