erephus
Vi kapade ner allt vid häcken tidigt i somras, slutet av maj eller början av juni.

För några veckor sedan så reagerade jag på denna här som växt upp.

Den är 2½-3m hög , kanske 2cm i diameter har inte haft någonting som blommat än.
Den har växt upp på c:a 2 - 2½ månad.
Växer i Gästrikland.

Vad är det för någonting?

Två bilder till finns på denna länk.

http://imgur.com/a/tnjKB/all
mari_tres
Nej, inte nån loka... nåt träd/buske av nåt slag (har namnet på tungan...).
erephus
Bra att höra att det inte är en jätteloka. Jag började tänka i de banorna de senaste dagarna.
Då är jag mer fascinerad än förskräckt.

Solros är det kanske inte, men innan jag vet kan jag kanske få hoppas. smile.gif
mari_tres
Tyvärr, ingen solros heller. Druvfläder skulle kunna vara en gissning kanske.
Kolmårdstrollet
Kan kanske vara en Ask? rolleyes.gif
erephus
Läste att druvfläder är giftig även den.

Men det känns inte lika akut/oroligt, druvfläder sprider sig inte lika mycket kanske. (Kanske inte ens jättelokan gör heller.)

Kanske funnits tidigare men dold inuti häcken.

Häcken klipps ju en gång om året, inte som nu ned till backen, men vid 1½m höjd ungefär.

Ska jag passa på och försöka ta bort ?

Eller nyfiket vänta och se vad som hänt till slutet av nästa sommar?

Ask eller druvfläder. Kan jag komma fram till skillnaden redan nu?
gunsta
Gästrikland - då tror jag att det är druvfläder. Den har en karakteristisk doft, svårt att förklara men den doftar ganska strävt och kärvt .... om man nu kan beskriva en doft så. smile.gif - kan också vara 'äkta fläder'.
Eva i Stuvsta
Jag tror också på ask, har sett massor med frösådda askar titta upp överallt i år, gärna vid träd, buskar och häckar - typiskt "fågelsått".
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/olea/fraxi/fraxexc.html
erephus
Det skulle vara spännande om det är en Ask.

Bladen verkar vara ganska stora, när jag jämför med bilder på länken där så verkar inte mina vara i samma storlek/proportion.
Eva 33c
Jag tror mest på fläder. Den är väldigt lik mina, och en fläder som blivit klippt brukar växa upp med nya frodiga skott på kort tid. Även om druvflädern även kallas giftfläder så är den inte särskilt farlig. Det är bären som är svagt giftiga och kan ge magont, men de är nog inte så goda att barn skulle sätta i sig några större mängder. info från giftinformationscentralen.
Aqvakul
Jag är nästa 100 % säker på att det är druvfläder...
Huggorm
Håller med även jag, fläder eller druvfläder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon