Full version: Ny perennrbatt
klematiss
Hej
Jag ska göra en ny perennrabatt på en plats på gräsmattan. Måste jag gräva bort allt gräset eller finns det någon genväg ? confused.gif
Skulle vilja att den är lite högre i bakre/mittre delen. Kan jag vända grästuvor och lägga gräs mot gräs där jag vill ha det högre. Lästa någonstanns att man kunde lägga tidningspapper uppe på gräset och sedan jord. Funkar det tro eller kommer gräset igenom? Hur är det att blanda jorden i den nya rabatten med hönsgödsel nu på hösten?
RitRat
Vill du ha en rabatt som inte sticker upp så mycket från gräsmattan, måste du ta bort gräs"svålen". Sen kollar du vad det är för jordtyp under gräsmattan. Ofta är det ganska magert, ibland t.o.m. sand eller grus, så du måste ändå byta ut det, eller åtminstone berika med mull och gödsel. Hönsgödsel blir bra, som du frågade om. Fina näringsrika jordlagret ska vara ca 50 cm för att rabatten ska bli bra.

En hög rabatt med gräsmattan under gör man enklast med odlingslådor eller pallkragar. Då kan man lägga tidningar först på gräsmattan, sedan jord. Grovt kvistmaterial eller t.ex. hästgödsel (om man har) är bra i botten ovanpå tidningarna.

Tidningarna förmultnar snabbt, under en sommar. Lägger du bara tidningar och sedan jord, och inga lådor, måste ändå jordlagret vara ganska djupt, ca 40-50 cm, det blir svårt att hålla den på plats. Kanter av något slag behövs ändå. Och sen är det frågan om vilken slags jordkvalitet det är under gräsmattan.

Grästuvor upp och ned är också bra, men de brukar inte vara så näringsrika.
klematiss
Hej
Det är nog bara lite jord och sedan lera tror jag under gräset. Jag får nog hämta ett lass med jord och få tag på höns och hästgödsel då. Är det någon risk med att ha i mycket gödsel nu på hösten? Är lite orolig för det, men vill gärna ha en näringsrik jord så allt bara kan börja växa till våren rolleyes.gif Jag tänkte att lägga gräset upp och ned för att skapa höjd, men lägga jord uppe på.
kerstin z5-6
Jag brukar ta tjocka kartonger, stora..de håller emot bättre än tidningar,ska du bara göra iordning den i höst och inte ensplantera lökar är gödsel onödigt,spar den till i vår.
klematiss
Jag har tänkt att plantera allt nu under hösten. Ska flytta och dela på egna perenner och har köpt och ska köpa en del nya. Lökar blir det nog inte så många.
kerstin z5-6
Ok Men spara gödseln till i vår-de ska bara rota sig i höst o gå under jord.
klematiss
Ok så gör jag. Det är roligare och lättare att gräja nu när alla blommorna år uppväxta tycker jag. På våren är det ju lätt att glömma var man har vad confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon