Full version: Id hjälp
mollys_matte
[attachment=71836:yvonne.jpg]

Bladen påminner lite om jordgubbar, men det är det inte.
Ska vara någon slags perenn marktäckare, och blommorna blir gula och dem tar man oftast bort enligt kvinnan jag fått den från.
Denna sitter i kruka, de jag sett som sitter i rabatt är ganska kuddiga och bladen är mer mörkgröna.

Någon som vet vad den heter???!
mari_tres
Waldsteinia?
Kryddan03
Det är nog någon sort av fingerört (Potentilla).
Men, varför skall man plocka bort blommorna? Om man nu inte hatar gult förstås. biggrin.gif
mollys_matte
CITAT (Kryddan03 @ 07-08-2012, 20:39) *
Men, varför skall man plocka bort blommorna? Om man nu inte hatar gult förstås. biggrin.gif

Jag tror hon odlar den för de frodiga bladen, och helt enkelt tycker blommorna är onödiga

Bild googlade båda era alternativ, och beroende på vilken bild man kollar är den lik båda. Kanske mest alternativ 1. Men är svårt att säga utan blommor och när den växer trångt i kruka just nu.
Den verkar föröka sig med lååånga revor såg jag när jag delade den och satte om den i fler krukor!

Min tanke är att ha den som kantväxt i min röriga rosrabatt, och jag vill inte ha några blommor, så de kommer tas bort hos mig med blush.gif
Kryddan03
CITAT (mollys_matte @ 07-08-2012, 21:05) *
Jag tror hon odlar den för de frodiga bladen, och helt enkelt tycker blommorna är onödiga

Bild googlade båda era alternativ, och beroende på vilken bild man kollar är den lik båda. Kanske mest alternativ 1. Men är svårt att säga utan blommor och när den växer trångt i kruka just nu.
Den verkar föröka sig med lååånga revor såg jag när jag delade den och satte om den i fler krukor!

Min tanke är att ha den som kantväxt i min röriga rosrabatt, och jag vill inte ha några blommor, så de kommer tas bort hos mig med blush.gif

De är ju båda ganska nära släkt (tillhör samma underfamilj Rosoideae) och har liknande växtsätt. Blommorna är ganska lika också om man t ex tittar på gullfingerört. Klurigt. Nåja, du har två goda kandidater i alla fall och det blir säkert jättefint oavsett vilken det är. smile.gif
Eva 33c
Waldsteinia är nog rätt. Jag har både den och många oliks potentillor i trädgården. Speciellt med tanke på revorna. Blomningen är väldigt kortvarig men söt, att ta bort blommorna verkar överkurs.
Här är en bild på min med blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon