Full version: Vinbärsbuskar
RonjaRövardotter
I år är det verkligen dax att beskära mina vinbärsbuskar som nu blivit ordentligt stora. Hur mycket kan jag klippa ner dem?
kerstinbern
Man beskär vinbärsbuskar genom att på våren klippa bort äldre grenar (hela grenar ända nedifrån), och gallrar bort dem.
Kryddan03
Vinbär beskärs helst på hösten i nödfall på vårvintern före knoppbildning. Hur mycket och vad beror på om det är svarta eller gröna eller röda, rosa eller vita.
Här har Syliva på Odla.nu skrivit en artikel om beskärning av vinbär: http://www.odla.nu/artiklar/ute/frukt-och-...a-vinbarsbuskar
andersen
Klipp på hösten, dom tåls att klippa hur mycket du vill,jag har klippt både svarta o röda helt ner, men det tar då ett par år innan du får någon skörd.
Bassam
Hej

Om vi beskära på rätt sätt, vi ska inte förlora frukt nästa år,
på grund av ska vi veta var lägger fruktbildning delar innan vi beskär,
för att behåll det under beskärning,

Obs
Ungträd beskär på våren på grund av kommer många nya grenar.

Gammla träd beskär under höst.

H.Bassam
EKLO
Vinbärsbuskarna beter sig inte likadant: röda (0ch vita) vinbär ger ingen frukt/bär på årsveden, spara mer gamla kvistar på dem.

Svarta vinbär ger även frukt på årsveden och får inte lika stor skördeförlust om de beskärs hårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon