Bananmannen
Om man vill odla främst ätbart - och då allitfrån lök till vindruvor - var i Europa är förutsättningarna då bäst?
Piccante
Norra Italien- södra och mellersta Frankrike skulle jag tro är bäst om du vill kunna odla allt ätbart.
merlin68
Tyska vinvägen har ett underbart klimat, jag har sett persikoträd, aprikosträd, fikon och många andra exotiska fruktträd där på friland.

http://www.romantiska-tyskland.info/Tyska-...gen.4437.0.html
Katarina Odla.nu
Intressant fråga! Jag bodde tre år utanför Milano en gång i tiden och kommer aldrig sluta längta tillbaka till min balkong där basilikan var stor som en buske och där ingenting blåste sönder! Sen var luften dock inte den renaste...
/Katarina
Rihane
Jag tänker lite annorlunda kanske.

Mitt förslag är Island. Med deras varma källor tänker jag främst på deras växthus.
kerstin z5-6
Den speciella dalen i och kring staden Almuncecar ,spaniens syd östkust.tropiska frukter till grönsaker-allt..
Huggorm
Irland kanske inte är så dumt? Milda vintrar, mycket nederbörd, långa säsonger som inte är väldigt heta.
Anders zon 1
Norra Italien ligger nog bra till. Lite vind, fuktigt klimat och varmt nog för många citrusfrukter. Samtidigt som vintrarna är tillräckligt kalla för att det ska gå att odla det mesta vi kan odla här hemma. Längre söderut är det t ex svårt att odla äpplen.

Irland och Storbritannien har visserligen milda vintrar men somrarna är nog lite för kalla för många av de mer värmekrävande växterna. I synnerhet om det gäller växter som sätter frukt som ska hinna mogna.
andersen
Bornholm längre söder ut så blir inte, jordgubbarna, krusbärna, svartvinbärna, lika goda, men om man inte tycker att det är viktigt, så tror jag södra Frankrike är bra.
Anders zon 1
CITAT (andersen @ 09-08-2012, 14:25) *
Bornholm längre söder ut så blir inte, jordgubbarna, krusbärna, svartvinbärna, lika goda, men om man inte tycker att det är viktigt, så tror jag södra Frankrike är bra.

För att inte tala om hjortron, blåbär, lingon och åkerbär! Fast dom brukar man ju sällan odla, möjligen med undantag för åkerbär (allåkerbär tror jag går att odla även i södra Sverige). Buskformiga amerikanska blåbär odlas visserligen rätt ofta men det är inte riktigt samma sak som våra inhemska blåbär.

En trädgård i norr har sina fördelar också genom att det är mycket mindre problem med växtsjukdomar och skadegörare av olika slag.
kerstin z5-6
Ja smile.gif Vi njuter av myggen smile.gif men rätt vi har inga sniglar, inga borrelia fästingar så vi ska nog vara glada för det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon