Full version: Beskära vinranka?
Marianne P
Jag behöver renovera fönster och stolpar bakom min spaljerade vinranka som står i ett oistolerat uterum. Kan man klippa ner den i typ oktober utan att den förblöder? Själva stammen är cirka 20 cm i diameter så den är ganska gammal. Vågar jag klippa av alla rankor och börja om på nytt utan att den dör? Hur bestämmer man vilken sort det är? Blommor, bladform, växtsätt?
kiki
"gröna" skott kan du klippa vid behov hela sommaren, men "förvedade" grenar ska enligt uppgift klippas januari-februari för att inte riskera att de förblöder. Det finns en tråd här med mycket information om just vindruvor och beskärning av dessa, seek and ye shall find :-)
Eva i Västerås
Det är nog SENAST januari, februari.
Från att de fäller löven är det Ok att klippa, men de börjar sava väldigt tidigt.
Före jul har jag lärt mig att man ska klippa vinrankor.
officinalis
November-december lär vara bästa beskärningstiden enligt den litteratur jag har.
Pincering sker under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon