Trädgårdsmåstaren
08-08-2012, 09:45
Jag har hittat en blåklint i vår trädgård som växer intill vår häck. Jag tänkte flytta den till en av våra rabatter nästa vår/sommar till, och jag vill gärna att den får sällskap av fler plantor. Utan att veta om det skulle funka plockade jag i ett dike några blåklintsblommor i förhoppningen att jag kanske kunde ta reda på fröna i kapseln. Någon som vet hur man gör? Annars kanske det faktiskt finns frön i handeln?
kerstin z5-6
08-08-2012, 10:12
Låt dina stå och fröa av sig.Det finns påsar i handeln i stort sett på varje ICa affär på våren feb-maj-köp en ny påse och så dem på önskad plats:)
merlin68
08-08-2012, 11:08
Jag gör som kerstin och låta de flesta fröa av sig på plats. Sedan sparar jag även fröer från särskilt fina blåklint (jag har även vita och rosa) och sår dessa på våren. Då blir blomtiden jättelång tillsammans med de höstsådda
Trädgårdsmåstaren
09-08-2012, 16:14
Hur gör man för att ta hand om fröna om man har plockat på sig några blåklint då? Ska jag öppna "kapseln" och pilla ut fröna, och låta torka?
Och är det någon som vet när man kan plocka fröna från krasse? Min slingerkrasse hade en hel del frön efter jag kom hem från en utlandsresa, som jag klippte bort, och de var väl i varierande storlek, men såg rätt så klara ut. Också bara torka och förvara till våren?
kerstin z5-6
09-08-2012, 16:23
blåklintens kapsel ska vara torr och i den finns frö-låt torka o spara,likadant med krasse,fröna på den blir bruna när de är mogna
Trädgårdsmåstaren
09-08-2012, 20:37
Aha, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.