Full version: Klippa paradisbuske
Cissi-84
Jag har hittat en bortglömd paradisbuske i ett hörn i vår trädgård. Låter kanske lite udda att man inte vet vad man har på tomten men vi är nyinflyttade så vi har ingen aning om vad som står vart. Tyvärr har förra ägaren haft en tendens att plantera allt mycket tätt och sedan inte hålla efter det. Så denna paradisbuska står inklämd mellan bl.a ett gäng hasselbsukar och har sett bättre dagar. Jag tänkte nu rensa bort hasselbuskarna och hade funderingar på att klippa ner paradisbusken rejält så att den får en ny-start, den är nämligen väldigt spretig idag. Tror ni att den överlever en nerklippning och när på året ska jag göra det?

Vi har bott i lägenhet innan så jag är verkligen en trädgårdsrookie, alla tips är välkomna.
Tack på förhand.
Inga från Närke
Hej
Har 4 st själv och har klippt dem men inte helt ner utan jag tog bort en del grenar längst ner. Klipper du ner hela busken så kommer det nya skott men de kommer att bli svaga och kommer att hänga ner igen. Blomningen uteblir också.
Klipp de befintliga grenarna bara rätt så mycket så du ser att busken får en fin form så bryter den nya skott igen och blir tätare, i alla fall mina.
Är ingen expert men mina har överlevt i över 20 år i alla fall sedan jag tog över hus med trädgård. Lycka till.
Bassam
Hej

Det är bättre att våga beskära detta på marknivå, sedan kommer den bra med lämpligt form.

H.Bassam
Aqvakul
Jag föreslår att du klipper ner den tidigt i vår, då det finns mest kraft i rötterna. I princip tål de bra att skäras mner på ca 20-30 cm rakt av. Men har du några yngre skott som inte är så höga, kan du lämna dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon