Jaha, då hamnade jag här ialla fall tillslut. Jag skulle ju absolut inte ha en ros. Inte för att jag inte tycker om dom, utan för att det krävs för mycket skötsel (bor i brf).
Nu växer min planerade rabatt ändå hela tiden och då måste jag ha en ros bland gamla torparväxter. Där drömmer jag om att sitta på en bänk under en klätterros och lukta på blommorna...
Vad jag förstår är "New dawn" en av dom enklaste rosorna. Hur fort växer den och är det något speciellt jag ska tänka på vid köpet? Är det nån som har ett annat förslag på en tålig rosa klätterros?
En till fråga, rosenvial, ska det toppas?
New Dawn är en av de mest sålda klätterrosorna, härdig i zon 5. Den blir mellan 3-4 meter hög, är kraftigväxande och blommar vitrosa på årsskotten. Den blommar från slutet av juni och i stort sett sommaren ut, har en svag rosdoft. En av fördelarna är att den blommar på en norrvägg och en av nackdelarna är att den fäller alla kronblad så att det ser ut som om det snöat!
Coral Dawn är en släkting till New Dawn och blommar med stora korallfärgade välformade blommor i princip hela säsongen. Den har en svag rosdoft och blommar i klasar. Härdig zon 3 och blir 2 - 2,5 meter hög och växer inte så kraftigt. Blommar på årsskotten.
Prairie Dawn , härdig zon 6 blir 1,75 - 2 meter och räknas till remonterande buskrosor, men fungerar utmärkt i spalje. En liten varning är att den ofta drabbas av svartfläckssjuka i kustklimat, alltså bäst i inlandet. Den blommar rosa, svagtdoftande och med medelstora lättfyllda blommor. Den förgrenar sig väl och vackert.
Golden Showers räknad till de bästa gula klätterrosorna, härdig zon 4 och blir 2 - 2,5 meter hög. Har ädelroslika, vackra, halvfyllda blommor som tål regn bra, den doftar lätt. Växer tätt, lite buskigt och välförgrenat, används ibland som buskros.
Sympathie har stora lättfyllda röda blommor och doftar vildros, blir 2 -3 meter och är härdig i zon 4. Den är kanske inte världens mest rikblommande, blommorna sitter i klasar, men remonterar snällt säsongen ut. Den brer ut sig på bredden och är vacker i båge.
Om du toppar rosenvialen grenar den sig, lämpligt att knippsa vid andra bladparet.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
24-03-2004, 15:14
Johan Cabot rosa , remonterar ,kräver inget ger massor
De 20 populäraste klätterrosorna / Flora LinneaHär en massa bra tips. Själv har jag dessa Flammentanz, Aicha, Nevada
och har beställt Balsgårdrosen Freja i vår, mörkrosa 2-3 m.
Tack för tipsen! Nu när jag tittat runt så bara måste jag ha en, undrar var det här ska sluta...