Först det första: Första personliga påhopp jag läser i dennna tråd kommer föranleda att den låses.
För det andra: Hoppas att alla har haft en fin sommar!

Till ämnet för detta inlägg:
Tråden som handlade om min jakt på moderator är nu låst. Den utvecklades i den allmänna delen av forumet till riktigt ledsam läsning med otrevliga personangrepp och allmänna tramserier. Jag håller också på att rensa bort de tristaste inläggen i den tråden, men hinner inte ta allt just nu.
Nu var det inte bara tråkigheter, utan även bra läsning och vettiga kommentarer och åsikter i tråden också. Tack för dem, jag har tagit dem till mig! Nämnas bör också att det i trädgårdsdelen av forumet inte var problem i denna tråd. Där är det sällan som trådar och inlägg spårar ur.
Angående moderator så har jag nästan kommit till mål i mitt första steg mot ett modererat forum. Jag tror lösningen kommer bli bra och jag meddelar er så snart jag kan. Det kan dock dröja månaden ut.
Så här tycker jag om Odlas forum!
Ingen av er har bett om mina åsikter men nu bubblar de ur mig i alla fall.

Det mesta som jag läser på Odlas forum tycker jag är oerhört trevligt, inspirerande, roligt och lärorikt. Även när det hettar till i diskussionerna, vare sig de är trädgårdsrelaterade eller inte, så är det bra samtal. Här finns mycket kunskap och finurliga tankar och idéer bland er forummedlemmar. Och en härlig humor tittar fram alltsomoftast. Ni är inte alltid överens och det är kul och uppfriskande att läsa diskussioner när ni på ett civiliserat sätt ger uttryck för olikheter och för starkare känslor för eller emot.
Ibland är det mindre trevligt att läsa i vårt forum. Då och då blir jag riktigt ledsen! Det handlar då främst om när någon ger sig på andras personlighet, tillhörighet, sexuella läggning eller vad som helst som är knutet till den person som var och en av oss är och ska vara stolta över. Eftersom vi på Odla.nu inte har utvecklat ordentliga rutiner kring forumet så har tyvärr sådant fått finnas kvar i alltför många trådar och inlägg och jag ber om ursäkt till alla som känt sig påhoppade och som har blivit ledsna eller arga för detta.
Nu hoppas och tror jag att vi så sakteliga ska hitta bra rutiner för att vi i forumet på Odla.nu ska kunna minimera trådar och inlägg som inte är okej. Det kommer att komma tydliga regler för vad som inte är okej!
Detta var några ord från mig och ni är alla hjärtligt välkomna att svara - på ett trevligt, respektfullt, medmänskligt, humoristiskt, tankfullt, eftertänksamt, finurligt, glatt, kritiskt, fundersamt, undrande, förvånat och på alla sätt vänligt manér.
Förslag på fler adjektiv som passar för att beskriva hur vi ska tala till varandra i forumet?
Fortsatt trevlig sommar
önskar Katarina!