Full version: Gammal järnspik
merlin68
Hittade den här järnspiken vid en gammal boplats nere i jorden mellan en klippskreva och en rot. Den är 6,7 cm lång. Någon som vet vad det är för typ av spik och hur gammal den kan vara?

[attachment=71853:DSC_0230_kopia_.jpg]
Piccante
handsmidd spik gjorde man långt in på 1900-talet. Denna ser inte så hamrad ut utan mer "standardiserad" i sitt utseende. Sådana gamla spik har jag dragit ut ur hus från 20-talet tex. Kan nog vara gjord 1800- 1930 ungf.
malarmaster
håller med föregående med undantag av att samma typ tillverkas fortfarande,har själv ett lager på 5000 st.
används inom bl.a byggnadsvården i gamla hus där traditionella material skall användas. ulf
merlin68
Tack för era snabba svar tummenupp.gif Kul att hitta såna här föremål och känna lite grann "historiens vingslag" smile.gif
Huggorm
Det är lite kul att fundera på hur nyss det var som spik smiddes en och en, istället för massproduktion i maskin som idag. Undrar hur mycket spiken kostade, omräknat till dagens pengavärde? Man var nog väldigt rädd om de spikar man hade i alla fall
Tapio
CITAT (Huggorm @ 08-08-2012, 20:06) *
Det är lite kul att fundera på hur nyss det var som spik smiddes en och en, istället för massproduktion i maskin som idag. Undrar hur mycket spiken kostade, omräknat till dagens pengavärde? Man var nog väldigt rädd om de spikar man hade i alla fall

Halaj!

Har nånstans för länge sen läst att när folk på ostkusten i USA lämnade sina hem (för hundrafemtio ~ år sedan) för att bryta ny mark västerut, brände ner sitt hus för att kunna krafsa ur all spik som hade använts till huset, ur askan.
Huset var mindre värt än spiken som använts till det.
Skröna kanske? Vet inte.

//T

P.S det finns en kort film på SVT:s arkiv (från tidigt 1900-tal) om hur man gjorde förr i tiden, men jag orkar inte leta upp den. DS
*Stintan*
Mången handsmidd spik har jag bankat ut för återanvändning. Det skulle nog bli dyrt om man skulle köpa handsmidd spik till husbygget idag.

http://www.byggnadsvardsbutiken.se/handsmidd-spik/785-0
Tapio
CITAT (Tapio @ 08-08-2012, 21:39) *
P.S det finns en kort film på SVT:s arkiv (från tidigt 1900-tal) om hur man gjorde förr i tiden, men jag orkar inte leta upp den. DS

Halaj!

Nu gick jag ändå in och kollade på SVT:s öppet arkiv.
Rullen finns på:
http://www.svtplay.se/klipp/98725/spik-och...-utan-ljud-1923
Det var knepigt att öppna den. Man måste ha nuaste flash player för att det skall funka.
I IE lyckades jag inte öppna filmen, men i opera funkade det.

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 08-08-2012, 22:13) *
Halaj!

Nu gick jag ändå in och kollade på SVT:s öppet arkiv.
Rullen finns på:
http://www.svtplay.se/klipp/98725/spik-och...-utan-ljud-1923
Det var knepigt att öppna den. Man måste ha nuaste flash player för att det skall funka.
I IE lyckades jag inte öppna filmen, men i opera funkade det.

//T

Inga problem alls att öppna och se den med IE.
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2012, 22:40) *
Inga problem alls att öppna och se den med IE.

Halaj!

Nej, det handlar nog mer om vilken variant av adobe flash player du har till just din sökmotor, mer än om vilken sökmotor du använder.

Men när du ändå är inne på SVT öppet arkiv; kolla in han som gör träskor!
Alltså riktiga träskor.

//T
omk
Ser ut som en rostig klippspik. Notera spikspetsen (platt). Huvudet lite kullrigt.
Började tillverkas i slutet på 1800-talet. Vet inte hur länge.

Edit; men ändå, en 100-åring !! biggrin.gif
merlin68
CITAT (omk @ 09-08-2012, 03:16) *
Ser ut som en rostig klippspik. Notera spikspetsen (platt). Huvudet lite kullrigt.
Började tillverkas i slutet på 1800-talet. Vet inte hur länge.

Edit; men ändå, en 100-åring !! biggrin.gif

Där slog du huvudet på spiken tongue.gif Visst måste det vara en klippspik! Tack för informationen omk tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon