Tikka
Hej, en bekant till mig har vid midsommar köpt och planterat en rosenhagtorn i sin trädgård.
Hon bor i Åsa i Halland. Tidigare har det stått ett plommon träd där nu rosenhagtornen är satt.
Nu har trädet börjat få bruna blad o vi såg även gröna blad som börjat skrumpna ihop...hon har lagt gödsel runt stammen för ett kort tag sedan men undrar nu om någon vet vad det är som händer med trädet?
Och vad man kan göra för så här ska det väl ändå inte se ut?

Tagit bort bilderna
Cilla
Troligen etableringsproblem.

- Växtbädden är alldeles för trång. Bör vidgas till ca 1,5 meter diameter i en sådan grämattemark. Behöver inte grävas så djupt, 30-40 cm räcker. Kan göras i efterhand. Intill det befintliga planteringshålet gräver och luckrar man lite mer. I bädden ska inte gräs växa, man kan så i något annat ettårigt.

- Gräsmattan ser gödslad ut. Kanske fick trädet sig en giva eller så fanns det i jorden, elelr så hällde man ned gödslad köpejord i planteringshålet. Nysatta träd behöver inte gödslas och gräsmattegödsel är inte bra för träd.

- i Halland kan det blåsa. Trädstolparna är för böjliga och klena. De ska också sättas längre ut från trädet. bambupinnen läns trädet som är ett transportstöd ska tas bort så att trädet vänjer sig vid platsen och anpassar sig efter denna.

- Stödet mot trädet ska sitta längre ned, ungefär på halva stammen räknat från nedersta krongfrenarna. Det är rötterna, inte kronan som ska få stöd.

- Snöret är för smalt och riskerar vid vind att skada trädet under den tunna barken. Byt ut mot t ex bred remsa av lakan.
Bassam
Hej

Svampen attackerar din växte, du behöver ta bort skadad delar, och beskära bra får att öppna vägen till sol och luft att gå genom träd, du ska se på jorden, kanske behöver du behöver jord förbättring.
H.Bassam
Tikka
Tack för era svar, jag ge svaren vidare till min bekant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon