Tikka
Hej, en bekant till mig har vid midsommar kpt och planterat en rosenhagtorn i sin trdgrd.
Hon bor i sa i Halland. Tidigare har det sttt ett plommon trd dr nu rosenhagtornen r satt.
Nu har trdet brjat f bruna blad o vi sg ven grna blad som brjat skrumpna ihop...hon har lagt gdsel runt stammen fr ett kort tag sedan men undrar nu om ngon vet vad det r som hnder med trdet?
Och vad man kan gra fr s hr ska det vl nd inte se ut?

Tagit bort bilderna
Cilla
Troligen etableringsproblem.

- Vxtbdden r alldeles fr trng. Br vidgas till ca 1,5 meter diameter i en sdan grmattemark. Behver inte grvas s djupt, 30-40 cm rcker. Kan gras i efterhand. Intill det befintliga planteringshlet grver och luckrar man lite mer. I bdden ska inte grs vxa, man kan s i ngot annat ettrigt.

- Grsmattan ser gdslad ut. Kanske fick trdet sig en giva eller s fanns det i jorden, elelr s hllde man ned gdslad kpejord i planteringshlet. Nysatta trd behver inte gdslas och grsmattegdsel r inte bra fr trd.

- i Halland kan det blsa. Trdstolparna r fr bjliga och klena. De ska ocks sttas lngre ut frn trdet. bambupinnen lns trdet som r ett transportstd ska tas bort s att trdet vnjer sig vid platsen och anpassar sig efter denna.

- Stdet mot trdet ska sitta lngre ned, ungefr p halva stammen rknat frn nedersta krongfrenarna. Det r rtterna, inte kronan som ska f std.

- Snret r fr smalt och riskerar vid vind att skada trdet under den tunna barken. Byt ut mot t ex bred remsa av lakan.
Bassam
Hej

Svampen attackerar din vxte, du behver ta bort skadad delar, och beskra bra fr att ppna vgen till sol och luft att g genom trd, du ska se p jorden, kanske behver du behver jord frbttring.
H.Bassam
Tikka
Tack fr era svar, jag ge svaren vidare till min bekant.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon