Min i juni planterade Saguaro i zon 3, soligt läge, gulnar och tappar barr. Vad kan jag göra?
Huggorm
09-08-2012, 11:22
Vad är det egentligen för sorts träd? Google hittade ingenting på namnet, utom att Saguaro kan vara en kaktus.
Anders zon 1
09-08-2012, 16:23
Kan det vara någon sorts ädelcypress, Chamaecyparis, som avses? Googlade och hittade denna:
Chamaecyparis lawsoniana 'Wissel's Saguaro'.
Huggorm
09-08-2012, 17:08
Om en nyplanterad sådan står i ett soligt läge och barren gulnar och ramlar av skulle jag gissa på för lite vattning
Anders zon 1
09-08-2012, 21:15
Håller med Huggorm. Nyplanterade träd och buskar behöver mycket vatten. I synnerhet om man planterar mitt i sommaren. Svårt att säga exakt hur mycket du bör vattna. Det beror på så många saker, bland annat vädret, vilken jord man har, växtplatsen, hur känslig växten är och hur stor den är. Skulle tro att du bör ge en rejäl genomvattning (minst tre hinkar/stora kannor vatten, d v s minst 30 liter) åtminstone 1-2 ggr i veckan, oftare om vädret är varmt och torrt. Kan behövas ännu mer vatten om det är lätt sandjord eller tunt jordlager. En stor planta behöver också mer vatten än en mindre.