CITAT (Anna i Mälardalen @ 09-08-2012, 15:14)

Har lagt en del tid på att leta på webben i dag.
Bla har jag kommit fram till att dessa sorter "Är anspråkslöst och trivs på de flesta jordar" eller "Ställer ej stora krav på odlingsplatsen".
Antonovka
Stenbock
Suislepper
Hornö
Spässerud
Raike
Hej Anna!
Din första fråga var vilken kärnsådd som kunde ge bästa roten och bästa skjuts till sorten om jag förstår dig rätt? Och sedan att du försökt men mössen ätit upp det som kommit?
Och denna senare fråga är om vilken sort du ska ympa på med tanke på växtplats och lerjord? Och att trädet ska ge god frukt?
Nu har du ju lite tid på dig, och bästa tiden att prova sorter kommer snart. I september är det äppelutställningar över hela landet där man kan provsmaka och se hundratals sorter. Ympningen sker ju sedan på våren.
Av de sorter du listar här tycker jag att Stenbock är stentråkig i smak och fruktutseende. Man måste åka till Gotland och till någon av de få kvarvarande entusiasterna och äta en äppelkaka lagad i deras kök för att tycka om det. I övrigt är det Stentråkigt.
I övrigt borde det gå att skydda kärnsådder från möss, bl a genom att sätta kärnorna i kruka med litet enkelt nät över eller i drivbänk eller vad du annars har.
När du kärnsår är det viktigaste att du väljer kärna från ett inhemskt äpple och helst från ett träd som växer där du bor. Då vet du att föräldrarna till kärnan, som ger en unik rot (eller en unik sort om du låter det växa upp som det är) klarat dina förhållanden. Alternativt följer du det som många pomologer gör, väljer kärnor från Antonovka som vuxit hos dig eller i kallare zon.
Skillnader finns mellan A2 och frögrundstam. A2 är genetiskt "garanterad", ger ett stort träd som lever ca 100 år. Frögrundstam är unik, kan ge genetisk möjlighet för trädet att leva i flera hundra år, ger ca 10% större träd än om det satt på A2 och något år senare bördighet.
De som vurmar för A2 menar att den alltid är bättre och att man inte vet någonting om frögrundstammarna. De som vurmar för frögrundstammar menar att mångfald är viktigt och att inget A2-träd kommer att ge flerhundraåriga äppelträd, som vi har idag pga att A2 inte fick spridning förrän på 1960-talet.
Men varför välja? Det är bara att så och så och då och då köpa en A2 grundstam! :-)