Anna-Karin Lundberg
För två somrar sen planterade jag bukettspirea för att få en hög och tät friväxande häck. Den har tagit sig bra, efter första vintern hade några buskar dött, men det var vattensork som ätit upp allt under jorden. Trots ansträngningar finns vattensork fortfarande kvar, men buskarna lever och växter trots att sorken finns där. Jag fortsätter kampen mot sorken!

Jag har inte klippt något alls i buskarna och måste nu höra om råd. Ska jag klippa eller inte? Om jag ska klippa, hur? Jag vill förstås att häcken blir hög och gärna tät så fort som möjligt, den ska vara friväxande och får bli hur bred den vill. Eftersom det är bukettspirea kommer höjden aldrig bli ett problem, den blir ju bara max 2 meter.

Det är lite svårt att fota för att få en tydlig bild, men där sorken härjat värst är buskarna tunnast och där gick att få en ganska tydlig bild. Vad tror ni som kan?
Cilla
Bra plantering av denna häck! Bättre resultat kan man nog inte få, SÄRSKILT inte också med tanke på din vattensork!

Bukettspirea förökar/föryngrar och "förtjockar" sig med rotskott, dvs nya skott mycket nära de ursprungliga. Det bästa du kan göra för att få häcken tätare är att ta bort lite mer markbeväxtning nära plantorna, säg 30-40 cm, och luckra jorden där ca 20 cm ned. I vår kan du lägga på lite kompost, kogödsel eller löv där för att konkurrera med gräset, så hjälper du buskarna att kunna föröka sig med nya skott från basen.

Om du är otålig kör du turbovarianten och köper hälften så många buskar till, och sätter strax utanför och emellan de befintliga.

Men att försöka göra buskarna mindre attraktiva för vattensorken är nog det viktigaste. Ett sätt är att förbättra för spirean, så att den växer och klarar gnag som den utsätts för ändå. Bukettspirea är mycket tålig, också för rotstörningar. Men den klarar att växa till bättre och snabbare efter en störning om den har lucker jord kring rötterna.

Vattensork lär annars vara den svåraste att få bort från ett område. Jag har inte egna erfarenheter, men ser att du gjort ett perfekt växtval med en häck av busksort som tål just rotstörning bra.
Anna-Karin Lundberg
Tack för bra svar! Jag fick hjälp att välja sort av buskar här på Odla, så det är flera som kan ta åt sig äran!

Jag ser att det kommer rotskott och försöker rensa bort ogräs som kommer för nära. Jag har lärt mig att sorken gillar högt gräs, så jag håller kort även på utsidan av staketet och vill inte lägga på löv och gräs som jordtäckning - bara för sorkens skull. Men kompost ska de få i vår.
Jag har funderat på att bredda genom att sätta ytterligare en rad, men då var jag lite inne på en låg spireasort som skulle fylla nedtill, ex rosenspirea, men den kommer väl inte klara sig i skuggan som blir, eftersom de skulle hamna på norrsidan av häcken.

Så jag behöver inte tänka att jag ska klippa då? Bara sköta dem noga och fortsätta jaga sork!
Huggorm
Jag skulle nog låta bli att klippa, grönskan behövs för att buskarna skall kunna omvandla solljus till växtkraft för rötterna. Är rötterna gnagda kommer buskarna ändå att satsa mest kraft på dem och inte växa mycket på höjden förrän de uppnått balans mellan krona och rot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon