Greenroomer
Hej alla!

Vi har en hagtornshäck (säkert över 40 år) som har trimmats och klippts varje sommar. Nu börjar den bli såpass bredd upptill att man knappt når över med saxen. Därför funderar vi på att kapa den till ca 0.5 meters höjd eller så.

Frågan är; kan man göra sånt på hösten eller borde man eventuellt vänta till vårvintern ?

Går det bra med motorsåg eller "river" den för mycket ?

Erfarenheter, nån?

merlin68
Gör det nu. Hagtorn är mycket tålig men om man klipper senare på hösten när det är fuktigt ute kan det om det vill sig illa bli en inkörsport för sjukdomar som svamp så klipp så snart som möjligt smile.gif
Cilla
Vårvintern helt klart bästa tid för att föryngra hagtorn. Det är på våren som växterna har lagrad energiu att skjuta skott, och nu på sensommaren får en beskärning inte alls samma skotteffekt och kan tom bli förödande om man skär ned radikalt.

Däremot håller jag med om att beskärningar på hösten är sämre för många träds förmåga att motstå svampspridning, men det är en annan historia.

Om radikalbeskärning är det bästa för att åstadkokmma en tätare men smalare häck i det här fallet går inte att säga om man inte får se bilder. Kanske kan en sidobeskärning på våren räcka och snabbare ge en tät häck av format som du vill ha, men det beror på hur häcken ser ut och mår.

Om du finner att radikalbeskärning är bäst kan du göra det först med morotsåg och när allt ris är borta kan du sedan såga med vass japansk trädsåg för att "eftersnitta". Problemet med motorsågssnitten är i första hand att de är riviga och ger en gigantiskt stor yta för mycket små svampsporer att få fästa under lång tid. De japanska handsågarna ger plana snitt och är mycket lätta att såga med.
*Stintan*
Hahaha vilken rolig rubrik!
Greenroomer
Tack för alla tips som hittills har trillat in !

Det var som jag trodde att motorsågen nog kanske är lite väl "overkill" att svepa ner häcken med.

Men, i ärlighetens namn, så skulle jag inte bli så lessen ifall häcken sku få hicka och bestämma sig för att dö (säg inte detta åt min fru) whist.gif
Cilla
CITAT (Greenroomer @ 09-08-2012, 23:30) *
Men, i ärlighetens namn, så skulle jag inte bli så lessen ifall häcken sku få hicka och bestämma sig för att dö (säg inte detta åt min fru) whist.gif

Så talar en riktig odlare! Att riva upp en gammal hagtornshäck med rötterna, rensa jorden, gräva brett dike, välja ny sort och hitta bra kvalitetsplantor, bereda nya bädden, förbereda bevattning, sätta dit och stötta de nya plantorna, se till att bevattningen blir lagom, beskära de första uppbyggnadsåren och hålla ogräs borta från planterinsdiket...

...är väl en smal sak jämfört med att beskära en etablerad häck! :-)
Har man odlarintresse så har man.
Greenroomer
CITAT (Cilla @ 11-08-2012, 02:16) *
Så talar en riktig odlare! Att riva upp en gammal hagtornshäck med rötterna, rensa jorden, gräva brett dike, välja ny sort och hitta bra kvalitetsplantor, bereda nya bädden, förbereda bevattning, sätta dit och stötta de nya plantorna, se till att bevattningen blir lagom, beskära de första uppbyggnadsåren och hålla ogräs borta från planterinsdiket...

...är väl en smal sak jämfört med att beskära en etablerad häck! :-)
Har man odlarintresse så har man.

Det där låter ju riktigt arbetssamt smile.gif Jag ser nog mera tekniskt på saken, grävmaskin och ny gräsmatta på och robotgräsklipparen i arbete....

Men, som sagt, det är plan B. Skall nu först försöka få den kapad till behändig höjd och bredd först.
merlin68
Nu vet jag ju inte hur ni bor men funderar på det här med insyn....det tar ju ett tag för häcken att växa upp igen, har ni grannar eller en gångstig utanför blir det kanske för öppet? Bara en tanke.....
Greenroomer
CITAT (merlin68 @ 11-08-2012, 13:34) *
Nu vet jag ju inte hur ni bor men funderar på det här med insyn....det tar ju ett tag för häcken att växa upp igen, har ni grannar eller en gångstig utanför blir det kanske för öppet? Bara en tanke.....

Så sant, detta har vi funderat över flere gånger. Men nu måtte vi ge avkall på insynsskyddet för att få bättre ordning på häcken -eller åtminstone att den blir lite enklare att klippa.
Bassam
Hej

Jag tänker att du kan arbete dem två tillsammans, beskär ditt gamla träd, Samtidigt kan göra upphöjd jord bredvid gammal träd, för att plantera ny häck. och när ditt nya träd blir stort och fint, därefter kan du ta bort gammal träd och plantera ny träd.

Obs

Så kan man vinna fint staket hela tiden.

H.Bassam
Cilla
CITAT (Greenroomer @ 11-08-2012, 10:14) *
Det där låter ju riktigt arbetssamt smile.gif Jag ser nog mera tekniskt på saken, grävmaskin och ny gräsmatta på och robotgräsklipparen i arbete....

Men, som sagt, det är plan B. Skall nu först försöka få den kapad till behändig höjd och bredd först.

:-) Bra att du uppfattade ironin, som bara syftade till att skapa ett värde också på de plantor du har, som säkert kan göras om till önskad höjd och bredd... Här kommer lite mer från en trädvårdare som planterar med allsköns tekniska hjälpmedel, anpassade efter uppdrag och syften:

Hur rensar och bereder du jorden, hur väljer och köper du bra nya plantor, bevattnar, stöttar, tar bort stöd, beskär och ogräsrensar du med en grävmaskin och en robotgräsklippare?
jaj-51
Är problemet att häcken är för bred så göra den smalare!
Ta bort en sida först så fungerar häcken fortfarande som den var tänkt lä och insynsskydd.
Varför krångla till det mer än nödvändigt när det fins enkla lösningar?

Fram med sågen och börja i ena ändan och kapa in grenarna till lagom bred.
Klart det tar några år innan den blir vacker och tät igen.

Tidpunkten att jobba i trädgården väljer du när din lust och energi är stor och du vill pyssla i tädgården.

Lycka till.
Ta alla expertråden med en stor nypa salt och tänk efter själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon