|
Hej alla!
Jag har en nyplanterad Zilga i en 130-140 liters "kruka", det finns ett 40tal dräneringshål för vattenavrinning.
Sedan några dagar har bladen blivit bruna på växten, bladen går sönder och det ser ut som om växten på något sätt är sjuk?
Rankan är planterad i 40 liter Rhododendron jord och 100 liter naturgödsladjord. Så den bör ha rätt surhetsgrad i jorden.
Jag bifogar 3 foton på bladen, någon som har har en idé eller vet vad det är får väldigt gärna tipsa mig om åtgärder! Har jag missat någon information så fråga gärna!
Ha en strålande dag!
andersen
09-08-2012, 17:37
Tycker att det ser ut som om bladen är "brända" står den i växthus? och i så fall hur varmt har du där? min erfarenhet säjer att vindruva inte tycker om att stå i kruka, rötterna blir mycket djupa och då är en kruka för liten.
CITAT (andersen @ 09-08-2012, 18:37)  Tycker att det ser ut som om bladen är "brända" står den i växthus? och i så fall hur varmt har du där? min erfarenhet säjer att vindruva inte tycker om att stå i kruka, rötterna blir mycket djupa och då är en kruka för liten. Hej! Tack för ditt svar! Jo rankan står i en 130-140 liters kruka, rekommenderat är ca 40-50 liter minimum. Känns inte som om att rötter har blivit för långa på 2 veckor? Jag tog mig friheten att klippa av bladen som var bruna, ser på de flesta bladen att en missfärgning är på gång. Det blir varmt där den står, oerhört varmt. Den står på en takbalkong som är omgiven av plåt, tror jag sett att termometern stått på uppåt ca 45-50 grader några gånger. Kan det vara så att bladen "bräns" av detta? Vad innebär det att bladen är brända så som du skriver? Vad kan jag göra för att det skall bli bättre? Vattna mera? Fukta bladen dagligen?
Hej Jag märker att den behöver gödsel. och du behöver flytta den till kallare plats, och ger den mera vatten
Obs
Träd som planterar i krukor behöver stöd med vatten och näring.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 09-08-2012, 23:55)  Hej Jag märker att den behöver gödsel. och du behöver flytta den till kallare plats, och ger den mera vatten
Obs
Träd som planterar i krukor behöver stöd med vatten och näring. H.Bassam Hej! Tack för ditt svar! Vad för gödsel behöver den? (Alltså finns det olika bra för just vinrankor, något med ett specifikt innehåll?) Skulle en pH-mätare hjälpa mig här? Mer vatten? Vattnar den med mellan 1,4-4 liter vatten om dagen just nu!  Någon speciell näring jag kan köpa å ge den?
BigDaddy
10-08-2012, 02:38
Hej, tar mig friheten att svara vad jag tror. Jag kan inget, bara en magkänsla. På två veckor låter ju näringsbrist orimligt i mina öron. Likaså att på två veckor vara för lite platsutrymme för rötter i 140 liters kruka. Blir där så varmt som du beskriver så måste ju det vara större möjlighet att det är felet. Bara tänker logiskt. Min ranka har stått i 25 liters kruka typ i 1,5 år. Försök få den lite svalare om det går säger min känsla. Men som sagt jag kan inte mkt om detta. Är bladen brända som låter logiskt då den nyss hamnat där kommer nya. De behöver avvänjning men inte de nya som kommer. Tror det är felet. Är det värmen i sig o inte solljuset då är jag osäker men tror den tål det dock. Många rankor står ju i direkt solljus o mår bra.
BigDaddy
10-08-2012, 02:45
Vattenbrist låter även det ologiskt efter hur mkt du vattnar, tror mer på brända blad av ovana för solljus. Sedan ställer jag mig frågan om du bör vattna så mkt i ofta som du för. Låter nästan för mkt o iaf för frekvent. Fundera o sök svar på vattningen i så om det är för mkt el iaf för ofta. Jag vattnar min mkt mer sällan i även mindre i den mår bra i söderläge o inglasat. Se om ngn kan bekräfta vad jag skrev om solljus i bena ut vattningen. Bara mina tankar Edit: skriver från mobilen CITAT (BigDaddy @ 10-08-2012, 03:38)  Hej, tar mig friheten att svara vad jag tror. Jag kan inget, bara en magkänsla. På två veckor låter ju näringsbrist orimligt i mina öron. Likaså att på två veckor vara för lite platsutrymme för rötter i 140 liters kruka. Blir där så varmt som du beskriver så måste ju det vara större möjlighet att det är felet. Bara tänker logiskt. Min ranka har stått i 25 liters kruka typ i 1,5 år. Försök få den lite svalare om det går säger min känsla. Men som sagt jag kan inte mkt om detta. Är bladen brända som låter logiskt då den nyss hamnat där kommer nya. De behöver avvänjning men inte de nya som kommer. Tror det är felet. Är det värmen i sig o inte solljuset då är jag osäker men tror den tål det dock. Många rankor står ju i direkt solljus o mår bra.
RibesRubusVitis
10-08-2012, 12:18
Tänk på att kontinentens vingårdar ofta ligger på den absolut uslaste marken, med så dålig jord att inget annat kan växa där. Glöm alltså det där med näringsbrist. Du har redan gett en bra förklaring: temperaturen. Vid 35 grader börjar fotosyntesen avta, och den upphör helt vid 40. Lite skugga kan vara till nytta, om du inte kan hålla rejäl luftcirkulation.
Håller med om temperaturen! Och dessutom - om man sätter en helt ovan växt ute i solen kan UV-strålningen också påverka och bränna bladen!
Självklart blir det inte näringsbrist på 2 veckor, lika lite som den växer ur sin kruka på den tiden, det är helt orimligt.
Tack för era svar! Ja det är som en liten bastu på balkongen då den är i ett hörn, omgiven av plåt. Det går inte att flytta växten, men jag kan absolut vattna den oftare och fukta bladen, eventuellt även ställa ut en fläkt på de varmaste dagarna...
Jag klippte bort 4 blad som såg riktigt slitna ut, så dessa inte på något sätt drar ner övriga växten i ett försök att reparera bladen.
Alexander-VG-zon3
10-08-2012, 13:48
Det hade kunna vara näringsbrist också, även i vinodlingar hittar stockarna ''egen näring'' vilket det inte blir i kruka på samma vis. Dock som sagt 2veckor känns för kort tid för det skulle bli näringsbrist med den jorden du har men jag bara påpekar att det kan bli näringsbrist i framtiden även om det nog inte är så i detta fall, dock tycker jag ändå det bleka visar att rötterna inte mår bra (sedan ser gruset ganska kalkrikt ut, och då motverkar du ju jorden).
Hur ser rötterna ut ? mår rötterna dåligt så kvittar det hur bra resten är för då fungerar inte växten ändå. Ser ju helt klart ut som tork (eller för mycket vatten) skador och temp skador. Dock som jag skrev innan tycker jag färgen tyder på rotproblem och även att den vissnar kan vara rötterna.
Har själv haft välrotade mindre vinrank sticklingar i oluftad drivbänk där tempen flera dagar gått upp över 40grader och maxtemp på närmre 55grader. Dessa vissnade inte, tror inte temp är så kritiskt tillfälligt OM vinrankan mår bra för övrigt, är nåt annat fel så kan den vissna i högtemp och även beroende på hur kärlet är så kan rötterna ta stryk av hög värme.
Solen tror jag inte gör så mycket nu i aug, om det inte gäller växter som stått inne i total skugga som tas ut, solen är inte lika stark nu.
Är dom nya bladen vissna eller gröna ? växer den bra ? hur börjande det med bladen ? har det varit soligt och varmt hela tiden ? ser du någon ohyra på den ?
Men som sagts innan sänk tempen och sen skulle jag har kollat rötterna (om det går?, slit inte upp den i onödan).
har du en bild på hela växten plus krukan ?
Hej!
Laddar upp några bilder på rankan i sin helhet. Ser 1 liten prick på ett nytt blad, utöver det ingenting.
Skall jag testa att ta bort de vita stenarna? (Det är granitkross som ligger ovanpå)
Alexander-VG-zon3
10-08-2012, 17:55
Och nu ser den mycket friskare och välmånde ut  alltid bra att se bilder på hela växten. 4 vissna blad hade jag inte varit alltför orolig för, om hela dock fortsätter att vissna i snabb takt eller om den växer dåligt (dock snart är det höst) eller andra varningstecken så hade jag blivit orolig. Och nu ser jag att det kan vara svårt att kolla rötterna. Och är det en nyköpt planta kan där alltid vara nåt visset blad innan den kommit igång ordentligt och etablerat sig. Nästa år kommer den nog explodera i tillväxt. Så om det inte blir värre så var inte orolig och nu vet du om och får tänka på ev för hög temperatur (främst rötterna i mörka krukor) och verken övervattna eller undervattna och inte tillföra näring för sent ut på sommaren däremot om den växer dåligt kan näring ges på våren-försommaren. Men tror din har fått en ganska fet jord och har nog så det räcker för ett tag. Och gruset kan du nog har kvar. Tycker den ser fin ut
Nu mår även jag bättre Den har växt ca 7 cm sedan jag mätte i helgen, så den mår kanske inte så dåligt. Men med tanke på att det är min andra planta (den första avled i stormen 2005) så har jag inte så mycket koll, och lika bra att ställa frågorna innan hoppet är ute för det lilla livet! Tack för alla svar och visat intresse! Jag kommer hålla er uppdaterade i tråden i balkongforumet med jämna mellanrum om hur rankan mår, och vad jag gör med den  Tack för att ni som kan mer delat r med er av er kunskap!
Hej jag vill skriva något om vinranke skötsel: men jag tycker om du kan konturera din vinranke miljö:
1Temperatur: De kan klara värme till +20 till + 40 grader. och kan klara kyla mellan -5 till -50 grader, dessa beror på sorten.
2 Ljus: de tycker om mycket ljus.
3 Jord. de kan leva i alla jorden utan övermaktfuktighet och salt jord och jord med hög vatten nivå.
Obs
1 Så vill jag se om jorden har mycket vatten efter en timma från bevattning,
För att om jorden har övervattning vatten så syre går ut från jorden,, och växter börjar kvävning.
2 och hur mycket kalk har din jord, du vet om finns mycket kalk i jorden, rötterna kan inte sug näring från jorden, för att näring ändra sig från Material kan av absorption till material som kan inte av absorption.
H.Bassam
CITAT (Bassam @ 11-08-2012, 01:55)  Hej jag vill skriva något om vinranke skötsel: men jag tycker om du kan konturera din vinranke miljö:
1Temperatur: De kan klara värme till +20 till + 40 grader. och kan klara kyla mellan -5 till -12 grader, dessa beror på sorten.
2 Ljus: de tycker om mycket ljus.
3 Jord. de kan leva i alla jorden utan övermaktfuktighet och salt jord och jord med hög vatten nivå.
Obs
1 Så vill jag se om jorden har mycket vatten efter en timma från bevattning,
För att om jorden har övervattning vatten så syre går ut från jorden,, och växter börjar kvävning.
2 och hur mycket kalk har din jord, du vet om finns mycket kalk i jorden, rötterna kan inte sug näring från jorden, för att näring ändra sig från Material kan av absorption till material som kan inte av absorption.
H.Bassam Zilga klarar mycket lägre temperaturer ärn - 12, har hört den ska klara - 40. Och att den föredrar sur jord. Helén
Hej HelénE
Du har rätt, så tackar jag dig, man kan utveckla sig mycket med duktiga kompisar.
Obs
Du vet komma varje dag nya sorter med ny skötsel förråd.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
11-08-2012, 21:02
Kollade på min frilands zilga idag och den har likadan blad längst ner några få stycken bara, växer i ett sydöstläge nära en vägg. Och har verkligen exploderat i sommar med rankor på metern.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-08-2012, 22:02)  Kollade på min frilands zilga idag och den har likadan blad längst ner några få stycken bara, växer i ett sydöstläge nära en vägg. Och har verkligen exploderat i sommar med rankor på metern. Så det har kanske inte sås tor betydelse att det finns några enstaka bruna blad. Kom hem nu efter några dagar borta och rankan har växt ytterligare och fler blad är på gång, så känns inte så farligt att dessa bruna blad fanns på rankan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|