|
Katarina Odla.nu
09-08-2012, 13:59
Hej! Läsare på Odla.nu hör av sig och uttrycker förtvivlan över att medier av olika slag ger en bild av att det bara är att åka till handelsträdgården och köpa på sig allt fint man hittar också är den perfekta trädgården fixad och klar.
Alla har inte samma storlek på plånboken och vi kan inte heller prioritera trädgården i alla lägen. Barnen måste ju trots allt få mat och kläder ibland...
Nej, detta bör inte skojas bort utan nu undrar jag om ni har bra tips för den som vill få det fint i trädgården men inte har så stora sedlar att lägga på den.
I min stora trädgård släpper jag gärna lös växter som sprider sig villigt - det är billigt! Men det leder å andra sidan till ett visst kaos ibland, som med mina präriesolrosor vars framfart är hisnande.
Har ni bra tips, idéer, förslag, beprövade knep eller annat så berätta här! Gärna sådant som passar både den som kan leva med en vildare trädgård och för den som kräver mer ordning och reda.
Hälsningar Katarina
Huggorm
09-08-2012, 14:16
Jag samlar ju i första hand på buskar och träd, och de kostar lätt 500kr på plantskolan. Visserligen finns det ett visst utrymme på hobbykontot, men mer än ett par träd per år blir det sällan. Istället satsar jag på frö, sticklingar eller att köpa billiga ettåriga plantor via postorder. Visserligen tar det mycket längre tid innan det växer upp, men pengainflödet på kontot går inte heller i rasande takt direkt  Synd man inte är mer intresserad av perenner eller örter som går lätt att dela och föröka på det viset
kerstin z5-6
09-08-2012, 14:25
Att så sina perenner själv är klart en besparing.Förutom det faktum att man kan planera och plantera stora rabatter med 3,4 ,7 ,9 ,11 av samma sort i ett svep.Mer harmoniskt och mindre risk för sillsallad":) Dessutom är det roligt,överskott kan man byta med,ge bort eller sälja på växtmarknader. Inte svårare än sommarblommor och de kommer igen år från år.
Visst kan man köpa på sig en hel trädgård, hyra en trädgårdsarkitekt och få det gjort i ett nafs..men hur kul är det och som sagt dyrt.Inget går upp mot att se perenner man sett födas från frö äntligen blomma.Träd och buskar går att stickla tom. så från frö-Gardens North har ett bra utbud av vedartade fröslag..Då krävs kanske lite mer tålamod. Att själv gjuta rabarberblad i betong,krukor mm är ochså mkt lätt och billigt.
hattstugan
09-08-2012, 16:36
Olika växtmarknader/loppisar där vanliga trädgårdägare säljer sitt överskott!
Tigga av grannar och vänner med växter man själv inte har men vill ha!
Och som Kerstin skriver! Fröer och åter fröer är utan snack det allra billigaste sättet vad det gäller att få många växter av samma sort! Och frö kan man ju lätt plocka på sig vid promenader eller en tur vid ev ödetomter!
Jag tillhör frögalningarna som är som ekorren vad det gäller fröer! Samlar och samlar och sår!
ninnisky
09-08-2012, 17:05
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-08-2012, 13:25)  Att så sina perenner själv är klart en besparing.Förutom det faktum att man kan planera och plantera stora rabatter med 3,4 ,7 ,9 ,11 av samma sort i ett svep.Mer harmoniskt och mindre risk för sillsallad":) Dessutom är det roligt,överskott kan man byta med,ge bort eller sälja på växtmarknader. Inte svårare än sommarblommor och de kommer igen år från år.
Visst kan man köpa på sig en hel trädgård, hyra en trädgårdsarkitekt och få det gjort i ett nafs..men hur kul är det och som sagt dyrt.Inget går upp mot att se perenner man sett födas från frö äntligen blomma.Träd och buskar går att stickla tom. så från frö-Gardens North har ett bra utbud av vedartade fröslag..Då krävs kanske lite mer tålamod. Att själv gjuta rabarberblad i betong,krukor mm är ochså mkt lätt och billigt.  instämmer helt. Har visserligen ingen stor trädgård -men gammal -och för vår del har det blivit många olika perenner, som vi delat och planterat på nya ställen och kompletterat med någon bytt eller nyköpt. Växter i harmoniska färger är viktigt för oss. Årets växtkostnader har varit max 600:-  Måste tillägga att vi idag sågat ner ett gammalt körsbärsträd som blivit för stort. Där kommer att bli en liten rabatt med aklejor (alla finns redan)
Eget arbete i trädgården är ju gratis. Själv lägger jag kanske en tusenlapp om året på trädgården. Jord, frön o enstaka plantor mest. En trädgård skall ju vara personlig. Att köpa färdig blomsterfägring känns inte rätt för mig. Snart är det dags för årets fröinsamling.
*Stintan*
09-08-2012, 18:01
Man köper en penningört! Skämt åsido så instämmer jag helt i det Kerstin säger. Dessutom behöver man inte ha så bråttom för en trädgård blir ändå aldrig färdig.
merlin68
09-08-2012, 18:21
Instämmer med alla tidigare skribenter Jag har under åren frösådd massvis med växter, ettåringar, tvååringar, perenner, köksväxter, örter, buskar, träd osv osv. Och så har jag tagit sticklingar av perenner och buskar. Man fick i början tigga till sig fröer och småplantor av släkt, vänner och bekanta för att sedan byta med andra odlingsintresserade. På senare år har jag såld fröer och småplantor om jag har behövt göra ett större inköp som dyrare träd eller krukor i storlek större. Har även handlat en del från utlandet, minns att jag köpte mina vinrankor för 7 kr styck från baltikum för 8-9 år sedan. De kom i en cigarrlåda som små "rötter" och frakten låg på 11 kr  Ett annat tips är att ta reda på ödetorp och kolla vem som äger dem (fråga ägaren om lov bör man om man tänker gräva upp växter). Där kan man göra riktiga fynd, jag har hittat många bärbuskar (gamla sorter av krusbär, hällon och vinbär), pioner och andra trevligheter vid gamla hus och husgrunder.. Min trädgård har inte kostat mig någonting, tror snarare att jag har gått en hel del plus och jag har hundratals växter i den. Jag tror det största problemet är att många vill ha allt och det omedelbums och helst ska det vara "designat"  . Man får liksom rätta munnen efter matsäcken och har tålamod.....oj nu kom jag på en till grej  När det är grovsop kan man kolla om någon slänger krukor, baljor och korgar som går att plantera i. Otroligt vad folk slänger bort...det går att fixa en mysig trädgård med i princip inga pengar alls
Jag instämmer också med alla tidigare skribenter. Som både hattstugan och Merlin skriver kan man just vid gamla torpställen göra fynd (liljor). Även vid mark som ska exploateras ex vid vägbyggen och andra byggen - där kan man sondera terrängen i förväg och kolla nog. Och fynda - det har jag gjort mitt i min stad. På landet däremot har jag och grannen travat runt på en stor jordtipp i flera år, där dumpas jord och schaktmassor - mycket av det som växer i min trädgård kommer från den tippen. Andra ställen som är bra att fynda på är illegala trädgårds-avfallstippar efter småvägar - mycket kommer med när man rensar i trädgården, ex dagliljor har jag hittat. Samla fröer som alla skriver om - är ju också billigt och ganska rolig att dra upp.
mamamaggan
09-08-2012, 22:14
Som så många redan skrivit , så egna perenner , eventuellt överskott säljes.
Har också många pelargoner som jag tar skott av , säljer dem också , brukar kunna få in ett par tusenlappar / år och det går till nya växter/grejer.
Letat vid ödetomter , har en hel del påskliljor som vi " hittat " , två krusbärsbuskar likaså och så förstås syrener .
Dela sedan perenner , gör avläggningar på bärbuskar , kaprifol mm mm.
kerstin z5-6
09-08-2012, 22:35
dessutom är det så roligt at andra blir glada av ditt överskott.Att man välkommnar en total makeover av ett husbygge som gått snett-det kan jag förstå..man måste ha vissa saker,som toa o tvätt...men en trädgård- din trädgård tar tid.Gud bevare mej om jag nu haft en som jag trodde jag ville ha den år 1-5..
Katarina Odla.nu
10-08-2012, 07:34
Kanonbra grejer så här långt! Kom gärna med mer.
Att köpa en penningört var jättekul! Får jag citera i mitt nyhetsbrev, Stintan?
*Stintan*
10-08-2012, 08:32
CITAT (Katarina Odla.nu @ 10-08-2012, 08:34)  Kanonbra grejer så här långt! Kom gärna med mer.
Att köpa en penningört var jättekul! Får jag citera i mitt nyhetsbrev, Stintan? Självklart
Att inte köra runt som en galning med gräsklipparen eller gå bärsärkagång med röjsågen utan att tänka efter först är alltid en bra investering, det fanns redan massor av trevliga inhemska växter i din trädgård redan innan du flyttade in.
Eftersom vi tvingades ta ner två STORA buskage med granar och tallar när vi flyttade in fick vi verkligen känna på detta med att växter faktiskt är ganska dyrt. Iaf om man vill ha perenner, buskar eller träd. Det går sällan att göra som på TV där de planterar 10-15 stora fina perenner på en gång, det kostar en hel del..... Jag vill tipsa om att kolla på plantskolornas höst-REA, där har jag köpt en del! Visserligen är det lite av ett vågspel, eftersom man inte vet hur länge de har stått i butik, men oftast kommer de (iaf perenner) fint ändå. Man kan hitta perenner som kostar 25-33% av ordinarie pris... Jag har dessutom köpt mycket småplantor och liknande här från Odla, det tar det visserligen ett år eller två innan det blir något med dem - men det är ändå kortare tid än om man sår själv. Och jag måste säga att om de bara trivs så kan det gå riktigt fort. Jag förväntade mig inte att mina pytteplantor av julros skulle blomma första våren  Ett annat tips är att vara lite förutseende - om man ser att en granne ska bygga om/lägga sten eller liknande, kan man ju fråga om man får växterna (om de ändå ska ta bort dem). Ett tredje tips är att byta ut efterhand - man behöver inte ha en färdig trädgård direkt! Man kan sätta billigare växter först, och byta ut dem efter hand mot dyrare eller mer exklusiva sorter. Och naturligtvis kan man så perenner etc själv, eller byta med andra osv. som andra redan tipsat om....
bergvallmo
10-08-2012, 16:54
Ska jag ha träd eller buskar köper jag dessa på höstens rea. Har gjort många egna stora krukor i hypertufa. Funkia är kanonbra att ha, så man kan dela och få mycket med tiden. Bergvallmon tar jag frö av varje år.
Vi har bott här sen 2006 och då var mycket igenväxt, men jag har lyckats rensa fram otroligt mycket. Nån gång troligen på 50-talet har en trädgårdsmästare bott här, så tomten har egentligen en mycket bra grund med många fina träd och buskar, det var bara att rensa fram och putsa upp.
Mycket växter har jag delat för att få fler, andra fått av vänner som delat sina. Pelagoner tar jag alltid sticklingar från, eller sparar inne. Sen byter jag plantor med vänner, fått alla mina tomater och chilis i år mot lite sättpotatis tex.
En del har jag dock köpt. I år fick jag en mindre summa pengar lite oväntat så då bestämde jag att det skulle gå till trädgården så just i år har växtkontot skjutit i höjden, så jag passat på att anlägga en stor ny rabatt och snygga till i en slänt ochäntligen skaffat druvor.
I går var jag och grävde upp purpurklätt hos en vän som hade väldigt många. Har en hel del irisar som jag hittade i SKOGEN...en bit från oss, de ska erkännas jag tog dem utan lov...eller inte alla finns gott om dem kvar, så de behövde nog delas...
Men mycket får liksom vänt eftersom det kostar för mycket att köpa och det inte heller finns i vännernas trädgård allt man vill ha.
Perennfrö är jag dock dålig på, vore kul med en lite större artikel om det på odla, när och hur man ska så olika perenner. Jag har börjat försöka läsa på lite här och där.
Helén
pleximaster
13-08-2012, 13:59
När vi fick buxbomssjuka förra året och var tvungna att gräva bort 300 meter buxbom så blev jag först deprimerad. Jag (vi, även min fru till viss del) hade under åtta år byggt upp en stomme i trädgården baserat på buxbom. Att vänta lika många år och driva upp sticklingar igen av olika slag kändes inte lika kul nu. Istället så fick besparingar som skulle gå till ny bil istället gå till över 2700 nya plantor av olika sorter i år (ej buxbom nu). Hade möjligheten att göra detta och nu ett år senare när de börjar komma igång så småningom känns det helt rätt. Bilar är ändå rätt tråkiga, vi har en gammal Saab som vi får lappa och laga istället. Växter blir vackrare med åren - inte bilar!  plexi
kerstin z5-6
13-08-2012, 16:28
Rätt valt Plexi! Helen! det finns ju en hel avdelning om frösådd på Odla!Just denna tid på året är det ganska lungt där men frågar du ska jag svara om jag kan, med flera. Om perennsådd finns massor att diskutera:) Finns en hel drös kunniga människor på den avdelningen:)
Mia i trädgården
13-08-2012, 18:30
Många billiga frön/bönor finns i mataffären, sådana som man skall äta alltså. Bönor, kikärtor, ärtor, linfrön, solroskärnor, bovete mm. växer oftast väldigt bra. Någon enstaka gång kan de vara beahdnlade på något sätt så de inte gror, men annars funkar de o är jättebilliga jämfört m att köpa samma sak i trädgårdsaffärernas små påsar.
Natur liv
13-08-2012, 18:43
Det fantastiska med växter är ju att de förökar sig själva. Med en portion tålamod kan några få plantor täcka stora ytor så småningom. För närmare tjugo år sedan började jag odla i krukor på en campingplats och på min balkong. Växterna följde med i 6-7 flyttningar innan de nu har fått fast jord under fötterna vid torpet. Från enstaka plantor har jag nu en växtlighet som täcker allt större ytor. Senast i helgen såg jag att två nya skott tagit fart utanför pallkragarna, ovanpå markduken, så till våren blir det att hitta en bra plats för dem ...
evelina
13-08-2012, 20:42
Sår också egna perenner och byter med vänner. Passar på att handla på hösten oftast är det då 50%, Önskar mig bara en massa koskit på påse i födelsedags present!
smuleborg
14-08-2012, 18:55
Håller med i mycket av det som skrivits, framför allt att driva upp egna perenner (och ettåringar).
Och, en bra kompost. Och i den mån man köper jord, köpa av bästa kvalitet (det är ekonomi) även om den vid köpetillfället är dyrare.
Vi får hästskit från en granne, kolla runt. Ta vara på nässlor, rölleka o.s.v. och gör egen näring.
Gamla torpträdgårdar, nja. Risken är att du tar in sådant du aldrig kan blir av med, såpnejlika t.ex. Men vet du vad du gör, kalas!
I den mån du (jag) köper plantor, välj plantskola/handelsträdgård/växtförsäljare med omsorg. Det kan bli dyrt att köpa billigt.
Ge bort, byta. Känns bra.
Tillägg: Och så klart ta hand om sticklingar och självsådda plantor. Det får det inte gå överstyr, ta hand om varje planta, man kan rensa bort. Och så klart ge bort.
Tigg!! Jag en massor av fina växter som jag tiggt mig till. Buddleja, löjtnantshjärta, rosor, murgröna mm. Två taxusar sådde fåglarna till mig. I år har jag härliga ringblommor och tagetes, som jag tagit frön från. En grannfru har genomskådat mig, och sticker till mig plantor av alla slag jämt och ständigt. Jag köper egentligen bara buskar och träd, vilket inte är så ofta. Frösådder är ju alltid billigt. Å andra sidan tycker jag att man måste vara på andra hållet och dela med sig så mycket man kan.
Hästskit finns det i överflöd. Jag får av en arbetskamrat. Dessutom finns det en 4H gård i närheten. Det är bara att gå och hämta. Nässelvatten är gratis.
Jag har själv aldrig behövt dela perenner, men nu är det dags. Har några som håller på att ta över hela täppan.
I parken utanför vårt lilla radhus finns det stora körsbärsträd som bara jag och fåglarna plockar av. Blir jättegod sylt. När man cyklar omkring i villaområdena så här års brukar man kunna få äpplen och plommon gratis.
"Växer inga sedlar på träd!" Det blir ju bara näsdukar ... Förlåt kunde inte låta bli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|