Mi70
Var på semester i sydafrika och kom hem i går, härligt klimat (bad- och barfotavarmt!), och många häftiga växter. Vi bodde hos min sambos föräldrar i vars trädgård det stod ett oanvänt fågelbad. De såg mina längtande blickar och lovade att lägga det i flyttlasset då de kommer hem till sommaren! Det består av två stycken fat med platt botten och hög (ca 15 cm), lite vågad kant. Det ena fatet är lite större (ca 70 cm från kant till kant), medan det andra är lite mindre (ca 50 cm från kant till kant) har en liten hällpip i kanten. Jag förstår att de är avsedda att vara placerade ovanför varandra, så att vattnet från det övre, mindre fatet med pip, faller ner i det undre fatet. Nu undrar jag hur dessa skall riggas upp, jag hade tänkt ha dem i framkanten av mitt miniwoodlandområde, kringgärdat av växter.

Hur stor skall/kan fallhöjden mellan de båda faten vara?

Vad behöver man för slags manick för att vattnet skall komma från det större undre fatet, tillbaka till det övre fatet? För jag förmodar att något finns så man slipper fylla på nytt vatten hela tiden....... rolleyes.gif Hur ser en sådan grej ut, räcker med med att plugga i en sådan sak i en utomhuskontakt? Tips på webbsida där det finns att köpa?

Kan man ha en belysning samtidigt i denna typ av fågel/vattenbad? Eller vilken typ av belysning kan vara lämplig? Hade först tänkt ha ett enkelt fat med en liten vattenstril kombinerat med en lampa, vilket jag sett finns. Men det är ju lite onödigt med en stril i ett vatten som inte är stilla.....

Hmmm, många frågor blev det! wink.gif
Lena N
Närmaste gardencenter kan säkert vägleda (och sälja). Tänk på att ljudet av porlande vatten är mycket behagligt, men plaskande vatten går snart både dig och grannarna på nerverna. wink.gif

Mmm... du har fått mina vattendrömmar att ta ny fart. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon