gunsta
Hej!

Jag har en fråga angående en klematis, Madame Julia Correvon. Köpte en sådan förra sensommaren, planterade efter alla konsten regler i bra jord. Jag hade 'läst-på' här på forumet.
I våras och på försommaren, hände inget alls med klematisen, den kom upp väldigt svagt och efter en kort tid vissnade plantan. Jag blev otålig och grävde upp den (det kanske var dumt). Rötterna var intakta och allt såg bra bra ut där nere s a s. Jag tog upp rotklumpen och planterade den i rymlig kruka. Nu har det kommit upp några mindre skott och de ser någorlunda ut – är väl kanske max 6 – 7 cm, men gröna och fina. Min fråga är vad jag ska göra med klematisen, ska den stå kvar i kruka över vintern eller ska jag plantera den igen, men på ett annat ställe.
Jag behöver ett handfast råd – Tack på förhand.
Finn Klematis
Hej!

En fråga. Har Du delat isär rötterna.

Finn
gunsta
Hej och tack för svar.

Ja - jag har läst det mesta som du har skrivit om detta att sprida ut rötterna - jag är mycket noga med det numera. Kan jag ha satt den för djupt?
Finn Klematis
CITAT (gunsta @ 10-08-2012, 14:48) *
Hej och tack för svar.

Ja - jag har läst det mesta som du har skrivit om detta att sprida ut rötterna - jag är mycket noga med det numera. Kan jag ha satt den för djupt?

Hej!

Låt den stå kvar i krukan tills i mitten av September.
Jag planterar alltid med två bladpar ner i jorden.
Det övre bladparet 1,5 cm under jordytan.
Obs. Inte småblommiga klippgrup 1, där är det ett
bladpar 1,5 cm. under jordytan.

Finn
gunsta
Tack snälla Finn - nu känner jag mig lugn smile.gif - ska göra precis som du säger. Trevlig helg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon