Natur liv
10-08-2012, 15:40
Jag skulle vilja ha fler humlor i trädgården för att hjälpa pollineringen på traven. Jag funderar på vilken typ av bo humlor trivs i. På Granngården fanns olika storlekar på bon och jag vet inte om de bara passar bin eller om humlor också kan tänka sig att slå sig ned där. Tror ni att en sådan här variant kan fungera för humlor?:
http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html
kentbra
10-08-2012, 16:10
Ett enkelt bo till humlor gör du med en stor lerkruka. OBS, måste vara en med bara ett hål i botten.
Gräv en gropp, stor som krukan.
Lägg lite rorv i botten och lite gamla äggkartonger.
Sätt krukan upp och ner och lägg lite halm eller torv runt om.
Låt knappt en tredjedel av krukan sticka upp.
Se till att placera allt på ett varmt och skyddat läge. Gärna under en buske eller liknande. Undvik direkt solljus.
En lämplig tidpunkt är att göra detta mitt i sommaren fram till slutet av augusti.
Lycka till.
bergvallmo
10-08-2012, 16:35
Åh, jag vill också ha fler humlor, så detta ska jag ta och prova. Tack
Natur liv
10-08-2012, 20:00
Vilken enkel lösning! Jag som redan har både krukor och äggkartonger, det borde inte vara något större problem att fixa ett humlebo. Jag ska bara fundera på platsen ... hmmm ... varmt läge, men inte direkt i solen. Kanske vid buskarna vid dasset.
Tack för tipset, Kentbra!
kentbra
11-08-2012, 07:13
En vän påstår att om man hittar ett gammalt musbo. Kan man lägga detta i krukan.
Det verkar som den doften drar till sig Humlor.
Har läst någonstans att spån från möss / råttor / marsvin, ska ha samma effekt.
Men har inte provat själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.