Full version: Väldigt stor spindel
Trampendal
Vi har under veckan hittat flera såna här inne (eller om det är en och samma som vi bär ut ideligen):

[attachment=71891:DSCN01481.JPG]

[attachment=71892:DSCN01521.JPG

[attachment=71893:DSCN01531.JPG]

Overkligt stor, i mina okunniga ögon, nån som vet vad det är?
skånepåg
En stor husspindel kanske? ohmy.gif http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel
Hjortronsylt
Såna har jag sett hur många som helst av i gigantika storlekar. Skrämmande, men samtidigt charmiga på sitt sätt. Det är en husspindel! Trivs framförallt i tvättstugor wink.gif
Trampendal
CITAT (skånepåg @ 11-08-2012, 01:15) *

Ja, kanske. Men jag tycker att "min" spindel har en smalare bakkropp.
Svårt att se.
sparvuggla
Jag hade en liknande i garaget, fast jag tyckte benen var ännu längre på den.
merlin68
En sån där bor i min daggkåpeplantering där den vaktade sina nykläckta ungar (massvis av dem) när jag såg den sist för någon vecka sedan. Såg ut som om den hade spunnit en slags kokong i ett blad. Jättestor är den precis som din men tyvärr vet jag inte heller vad det är för sorts spindel.
Trampendal
Tackar för era svar.
Det är nog en stor husspindel då.
Jag tycker inte den ser ut exakt som spindeln i länken, men jag kan inget om spindlar,
de kan kanske ha "personliga former".

Om ingen protesterar spikar jag Stor Husspindel. smile.gif

Tur att min totalt sjuka spindelskräck, som jag hade när jag var yngre,
helt och hållet försvunnit.
Gossen Ruda
Husspindel, Tegenaria domestica. En hane vilket syns på pedipalperna, därför också lite smalare eftersom den inte behöver lägga ägg.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2012, 21:32) *
Husspindel, Tegenaria domestica. En hane vilket syns på pedipalperna, därför också lite smalare eftersom den inte behöver lägga ägg.

Alltså "bara" husspindel fast den var så hiskligt stor?
Betyder att det kan komma ännu större då. -fear-.gif

skånepåg
Sveriges största spindel är väl den vattenspindeln?
De är stora däremot än de småttingarna man är van vid smile.gif
Men inga som skulle trivas inomhus ändå wink.gif
Gossen Ruda
Kärrspindeln räknas som Sveriges största. Beträffande husspindeln så kan honan enligt uppgift bli uppåt 8 år medans hanen inte blir så gammal.
Motti
Vill nog hålla med Ruda !en kärrspindel !
zaaritha
Lockespindel----kanske?
Trampendal
CITAT (zaaritha @ 15-09-2012, 21:22) *
Lockespindel----kanske?

Nja, inte så likt precis enligt de bilder jag hittar via google.
naturtomt-enissen
Det är definitivt en hane av husspindel. Ingen tvekan.

CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2012, 16:47) *
Kärrspindeln räknas som Sveriges största

Det är riktigt, men husspindeln kan bli mycket stor den med. Den största svenska spindel jag personligen sett var en hane av husspindel, mycket större än en typisk kärrspindel, men jag betvivlar inte att kärrspindel kan bli ännu större.

Honorna har större kropp men kortare ben. Det är alltid hanar man ser, eftersom de springer runt och letar honor på höstkanten, medan honorna sitter hela livet gömda på mörka undanskymda platser.

Det är ett nyttodjur, eftersom den äter insekter. Jag personligen hade nog släppt lös den igen nere i källaren.
gnon49
I min källare finns dom lite överallt tycker jag. Vita runda bollar o stora spindlar som tydligen trivs i en jämn temperatur. Källaren har jordgolv så det finns säkert mycket att leva av för spindlarna. Men att gå in i källaren om man har spindelfobi är inte att rekommendera. fear.gif
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 16-09-2012, 15:57) *
I min källare finns dom lite överallt tycker jag. Vita runda bollar o stora spindlar som tydligen trivs i en jämn temperatur. Källaren har jordgolv så det finns säkert mycket att leva av för spindlarna. Men att gå in i källaren om man har spindelfobi är inte att rekommendera. fear.gif

Låter som källarspindel, Meta menardi.
naturtomt-enissen
Förekommer Tegenaria parietina eller atrica eller annan Tegenaria större än domestica i Sverige? Jag blir fundersam när jag ser storleksuppgifter på T. domestica - den stora husspindel jag fångade hade ett "benspann" större än en gammaldags 3.5" diskett (dvs 90 mm).
Gossen Ruda
Enligt Artportalen är T. agrestis funnen ett par gånger i Skåne, T. atrica är vanlig i södra halvan av Sverige. Sen finns ju även Agelena labyrithica runt kusterna i södra Sverige. Känner inte till storleken hos dessa krabater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon